Om Danny Saucedo fick axla ansvaret som favorit i den för deltävlingen är det Dotter som nu för bära den bördan inför kvällens tävling.
Hon har erfarenhet av att både åka ut direkt och snudda på vinst. Nu står hon bättre rustad än någonsin.
Johanna Jansson har under artistnamnet Dotter blivit något av en schlagerveteran. Hon har ställt upp både som låtskrivare till andra artister och som artist i eget namn. Ifjol snuvades hon på förstaplatsen med minsta möjliga marginal – en poäng skilde henne och The Mamas – och nu laddar hon för att gå hela vägen till Eurovision.
– Jag försöker hitta ett lugn just nu, berättar hon samtidigt som hon stökar runt i hotellrummet som ligger i anslutning till Annexet i Stockholm där lördagskvällens delfinal ska avgöras.
– Det blev yoga både innan och efter frukost och sedan ett långt bad, fortsätter hon.
Uppmärksamheten kring henne har de senaste dagarna varit väldigt stor. Tiden räcker inte riktigt till för alla frågor, helst skulle hon vilja kunna fokusera mer på det som stundar, de tre minuterna på lördagskvällen där allt hon har arbetat för så hårt under en längre tid ska bära frukt.
– Det är viktigare för mig att låten blir en hit än att det går bra i tävlingen. Samtidigt förändras väldigt mycket för en som artist om man vinner och kommer till Eurovision. Trots erfarenhet så har jag hela tiden rädslan för att åka ut direkt med mig. Det känns som att risken är väldigt stor.
Mellominnen: "En gigantisk upplevelse""Tar inget för givet"
Hon tillåter inte sig själv att ha några större förväntningar.
– Jag förväntar mig aldrig något i livet. Det leder bara till att man blir ledsen. Snarare försöker jag leva mig in att förlora saker, på så sätt blir man omtänksam om familj, nära och kära. Jag tar inget för givet, vad som helst kan hända när som helst. Det gör att jag kan uppskatta det jag har i nuet mer.
När hon gjorde sin debut i Melodifestivalen med "Cry" hade hon ingenting att förlora, desto mer känner hon står på spel nu.
– Jag vill ju att det hela tiden ska gå bättre och bättre, jag vill såklart vinna, i alla fall bli minst tvåa. Men samtidigt är det svårt att sia i hur folk kommer att rösta.
Retro, futuristiskt och modernt
NWT når Dotter strax innan fredagens förberedelser drar igång på allvar. Själv tar hon en timme i taget, programpunkterna avlöser varandra i en strid ström.
– Nu närmast ska min scenklänning sys om. Det är inte färdig faktiskt, erkänner hon med viss panik i rösten.
– Under repet igår insåg vi att var tvungna att göra om den och vi har ännu inte hunnit klart med det.
Snart väntar fredagskvällens genrep och den show som ska få hennes bidrag "Little tot" att lyfta är återigen en bländande uppvisning.
– Koreografin bygger på mina egna känslor av låten. Jag jobbar återigen med en massa starka scenljus, det ger mig en känsla av en riktig scen, ett riktigt liveframträdande, trots att vi inte har någon publik.
Det starka scenljuset ser hon som en röd tråd i sina framträdanden i Melodifestivalen. Det har blivit hennes signum. Från "Cry" till "Bulletproof" och nu "Little tot".
– Den här gången går klänningen i silver, det är inte speglar.
Det finns ett tydligt eko av 80-talet i både låt och framförande, "Robocop" möter en futuristisk scenvärld.
– Tanken är att skapa en vibe av hur man gjorde futuristiska filmer förr. Jag har gjort en logga till låten inspirerad av "Star Wars"-filmerna från slutet av 70-talet. Retro, futuristiskt och modernt på samma gång.
Dotter värnar om djuren: "Folk är verkligen hatiska"En egocentrisk tid
"Little tot" har Johanna Jansson skrivit med sin pojkvän Dino Medanhodzic. Titeln betyder "Lille parvel" i översättning och den bär på en uppmaning till yngre generationer.
– Jag sjunger till de som är barn nu och mina egna framtida barn. Bli inte som oss när ni växer upp! Det jag vill ha sagt är att vår tid är väldigt egocentrisk. Vi försämrar våra förutsättningar till ett gott liv. Det handlar om allt från klimatet till hur vi lever och uttrycker oss i sociala medier. Många unga hör av sig till mig och mår psykiskt dåligt och det har ofta med sociala medier att göra.
När du medverkar i ett så folkligt och brett underhållningsprogram som "Melodifestivalen" – känns det viktigt för dig som artist att ha något att säga?
– Absolut. Men det försöker jag med alla mina låtar, oavsett sammanhang. Jag vill beröra och påverka.
Hur mår nerverna just nu, snart är det dags?
– Hyfsat bra! Jag har just sänkt låten en halv ton så lite nojig över det. Den är väldigt utmanande att sjunga samtidigt som koreografin är fysiskt jobbig. Så jag hoppas att jag får allt på plats när det väl gäller.
Snart tänds lamporna och när ljuset träffar Dotter inför drygt tre miljoner tv-tittare avgörs det om hon får fortsätta sin schlagerresa eller vackert knalla hemåt. Tar hon sig ända till final och vinner, blir det tredje gången gillt för henne.
Fakta: Johanna "Dotter" Jansson
Johanna Jansson är född 1987 och är uppvuxen i Arvika.
2017 skrev hon låten "A million years" tillsammans med Thomas G:son, Peter Boström och Mariette Hansson, som framfördes av den senare i Melodifestivalen. Året därpå tävlade Johanna Jansson själv som artist med låten "Cry".
2020 medverkade hon återigen i Melodifestivalen, då med låten "Bulletproof" som slutade på en andraplats.
Nu är hon aktuell i Melodifestivalens andra deltävling med bidraget "Little tot". Hon har skrivit låten tillsammans med Dino Medanhodzic.