Marie Niljung: “Eldsjälskontot är övertrasserat”

Publicerad:
Marie Niljung jobbar i dag genom Livskämpar AB med att ta fram en app ihop med bland annat Andreas Stjärnhem på Sticky Beat. Foto: Privat

Under många år jobbade Marie Niljung ideellt för att förhindra psykologiska olycksfall. Nu har hon gått över till att driva två bolag med fokus på frågan.

– Mitt eldsjälskonto är övertrasserat, säger hon.

Sedan båda hennes föräldrar tog sina liv har Marie Niljung varit djupt engagerad i suicidprevention. I början skedde största delen av arbetet genom Suicide Zero, både ideellt och i rollen som regionansvarig. Men 2018 valde Marie Niljung att hoppa av. Sedan dess har hon bland annat startat ett eget företag som sysslar med arbetsmiljöfrågor och fortsatt jobba med att försöka förhindra psykologiska olycksfall.

– Jag gav ut min bok “Hellre arg än död” 2019 och allt rullade på. Jag skulle ha pratat om boken i tv hos Malou i “Efter 10”, men så kom pandemin och nästan alla jobb ströks, berättar hon.

Tillsammans med Filippa Gagnér Jenneteg och Susanne Tell, författarna till “Handbok för livskämpar”, började hon utveckla ännu ett ben att stå på. Samarbetet mynnade ut i det gemensamma bolaget Livskämpar AB som startades i början av 2020. Just nu jobbar de med att färdigställa en app som riktar sig till den som inte vet om den orkar leva.

– Långt ifrån alla läser böcker. Vi vill göra appen till en digital följeslagare för människor som lever med eller nära suicidtankar, säger Marie Niljung.

Två miljoner kronor

Appen tas fram ihop med Andreas Stjärnhem och resten av gänget på den digitala innovationsbyrån Sticky Beat. Kostnaden för hela projektet landar på omkring två miljoner kronor.

– Det har inte varit läge att ragga sponsring från företag under pandemin. Men vi lyckades få en miljon från innovationsmyndigheten Vinnova när de utlyste stöd för innovationer i krisens spår. Villkoret är att Livskämpar AB även går in med en miljon, säger Marie Niljung.

Förhoppningen är att appen ska rädda liv, minska lidande och komplettera vården. Andreas Stjärnhem (bilden) på Sticky Beat är en av de som jobbar med appen i samarbete med Livskämpar AB.
Förhoppningen är att appen ska rädda liv, minska lidande och komplettera vården. Andreas Stjärnhem (bilden) på Sticky Beat är en av de som jobbar med appen i samarbete med Livskämpar AB. Foto: Jonas Axelson

Hittills har Sticky Beat bidragit med 200 000 kronor genom sin egen arbetstid. Region Värmland har lagt in 200 000 kronor och lika mycket har samlats in av företag och privatpersoner genom en värmländsk variant av crowdfunding.

– Appen ska vara gratis för användarna. Vår förhoppning är att den ska rädda liv, minska lidande och komplettera vården. Får vi arbetsgivare, vård och skola med oss blir det lönsamt och en samhällsvinst för alla.

Lansering i mars

I appen får användaren en bild av sig själv, sitt mående och sina suicidtankar samt råd kring hur hen kan ta sig framåt trots utmaningarna. Lanseringen av en första version är planerad till slutet av mars i år.

– Den nationella hjälplinjen lades galet nog ner under 2020. Nu ska 1177 ta sig an alla som ringer och mår psykiskt dåligt. Det har inte riktigt funkat. Och självmordslinjen har så hårt tryck att de bara klarar av att hantera cirka tio procent av alla som ringer. Den här appen behövs, säger Marie Niljung.

Nu har hon målsättningen klar för sig.

– Mitt eldsjälskonto är övertrasserat. Jag vill leva ett gott liv. Det kan provocera en och annan att man vill tjäna pengar på den här frågan, men att inte orka leva är den yttersta konsekvensen av ohälsa. Att arbeta professionellt och ta betalt för den här frågan är lika självklart som att andra säljer tjänster inom ekonomi eller GDPR. Jag vill bli en del av 17 Nätverket, med kvinnliga företagare som äger och driver företag som omsätter mer än 50 miljoner. Då kan jag förändra världen på riktigt.

Artikeltaggar

Marie NiljungMobiltelefoniNäringslivRegion VärmlandSjälvmordSticky BeatSuicide ZeroSverigeVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare