Hoppa till huvudinnehållet

Biodieseln kan orsaka problem för fordon som körs sällan

Publicerad:
Reporter Christer Wik
Christer Wik
christer.wik@nwt.se
Jan Brolin på Hammarö är irriterad på dagens biodiesel som blir tjock och kletig om fordonen inte körs så ofta på grund av kondensvatten. Det kan leda till att bränslefiltret blir igensatt.
Jan Brolin på Hammarö är irriterad på dagens biodiesel som blir tjock och kletig om fordonen inte körs så ofta på grund av kondensvatten. Det kan leda till att bränslefiltret blir igensatt. Foto: Helena Karlsson

Dagens dieselbränsle kan ställa till det för fordon som inte körs så ofta.

Det har Jan Brolin på Hammarö fått erfara. Hans gamla hjullastare krånglar.

– Det vanligaste problemet är att kondensvatten bildas och det kan leda till att bränslefiltret blir igensatt.

Ebba Tamm, produkt- och miljöspecialist på Drivkraft Sverige, är den som berättar det.

Sedan ett antal år innehåller vanlig diesel en viss mängd förnybart bränsle.

Det handlar om upp till sju procent fettsyrametylestrar (FAME) som baseras på olika oljeväxter och om 20-40 procent HVO som är en vätebaserad förnybar olja.

Detta kan ställa till problem för fordon som sällan körs. Jan Brolin är en av dem som har drabbats.

– Jag har en hjullastare som jag använder att ta bort snö med och bränslefiltret har blivit helt tätt av biodieseln.

– Hela systemet beckar ihop och i dieselpumpen blir det en beläggning som ser ut som tjära, säger Jan Brolin.

Jan Brolin har rengjort dieseltanken på sin hjullastare. Den här beläggningen hittades i bränsletanken.
Jan Brolin har rengjort dieseltanken på sin hjullastare. Den här beläggningen hittades i bränsletanken. Foto: Helena Karlsson

Han har även en grävmaskin med samma problem liksom en Volvo V50.

– Jag tycker att det är för jäkligt att det ska vara så här och det är många andra som råkar ut för samma sak.

– Det är tillsatserna i dieseln som gör det. Förr fanns aldrig de här problemen, säger han.

”Otrolig kletig”

Mats Andersson som har jobbat i över 40 år med dieselmotorer håller med.

– Dieseln blir otroligt kletig och ibland fastnar kolvarna i bränslepumpen och man får slå loss dem med hammare och don.

– Sedan blir det till att använda ultraljudstvätt och thinner för att göra rent. Allt detta blir dyrt för kunderna, säger han.

”Ett bekymmer”

Ebba Tamm på Drivkraft Sverige som förr hette Svenska petroleuminstitutet kan bara konstatera det här problemet förekommer med dagens diesel.

– Och det är ett bekymmer som kommer att finnas kvar eftersom det inte finns några planer på att ta bort de förnybara komponenterna i diesel.

Enligt Ebba Tamm är det egentligen inte bränslet i sig som är problemet.

Filtret blir igensatt

– Nej, det är att kondensvatten bildas och det förnybara bränslet håller lite mer vatten. Detta kan leda till att bränslefiltret blir igensatt eftersom mikroorganismer kan bildas i vattnet.

Och ju mindre bränsle man har i tanken ju större är risken att man råkar ut för kondensvatten.

– Speciellt reservkraftaggregat som sällan körs men som måste fungera ska köras på ren diesel, säger hon.

För vanliga kunder som har fordon med dieselmotorer som sällan används rekommenderar hon också att man nyttjar ren diesel.

– Men den är inte lätt att få tag i. Den finns bland annat på en del båtmackar eftersom båtar ju också ofta står oanvända länge.

Artikeltaggar

Drivkraft SverigeDrivmedelFordonHammaröMotor

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.