Jönsson-ligan borde fått alla Guldbaggar!

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Det är en märklig tid vi lever i. Nästan som rötmånad. I januari.

Fotbollssupportrar i Holland bildar medborgargarde och nattvandrar för att stoppa ungdomskravaller. Ursäkta, är inte det lite som att ha pyromaner som brandmän? Eller?

Advokatsamfundets gamla ordförande fru Ramberg twittrar som vilken rättshaverist som helst och hånar brottsoffer och verkar mest vara hur fredagskvällslullig som helst framför tv:n när hon sitter och avskyr Carina Bergfeldts talkshow. Med såna försvarsadvokater behöver vi knappast några åklagare.

Heja Bergfeldt.

***

Sen blir det måndag och jag hör att min gamla idol skådespelaren Gunnel Lindblom dött. Sätter på slutminuterna på ”Efter fem” på TV4 med Anna Brolin.

Anna berättar att Gunnel är död och att de rapporterat det tidigare, men samtidigt vill hon passa på att be om ursäkt för att det blev lite fel i det inslaget.

Eller ja, lite fel, kanske blev det ganska mycket fel.

Hela inslaget om att den bedårande världsstjärnan Gunnel Lindblom dött hade tydligen illustrerats med bilder på – trumvirvel – Gullan Bornemark.

Där kan man tala om lite fel.

Dags för krismöte på redaktionen? Sudda sudda bort din sura min. Eller? Är du vaken Lars?

Gullan Bornemark lever dessutom. Undrar om hon satt och kunde följa sin död – i direktsändning? Hjälp.

Påminner mig för övrigt om vad jag skrev om Gunnel Lindblom här i NWT efter att ha sett Bergmans film ”Tystnaden” på SVT i samband med att HAN dog häromåret:

”Pojke sitter i tågvagn.

Gunnel Lindblom sitter bredvid, fullständigt gränslöst sensuellt stirrande, med öppen fuktig mun. Ingrid Thulin stramt ärbar bredvid.

Gunnel har en 60-talsklänning med bara axlar och urringning. Lite småmoderligt trycker hon pojken mot sitt bröst. Svettig. Lägger pojken över både brösten.

Ingrid blöder i munnen.

Båda är hårt sminkade i en kal tågkupé bakom järnridån.

Gunnels underläpp är uttrycksfull som en hel kontinent.

Klipp till hotell.

Gunnel i behå och rejäla trosor och halvöppen morgonrock. Svettas lite och tar sig åt nyckelbenen.

Tänker att om jag förstod SVT-dokumentären rätt var Gunnel den enda kvinnliga skådisen Bergman inte stötte på. Starkt jobbat, Ingmar, ändå. Återhållet.”

Så gick det till i ”Tystnaden” 1963. Gunnel Lindblom var sannolikt världens mest sensuella skådis.

Nu är hon död. Eller Gullan? Jag sörjer Gunnel. Men är glad om Gullan lever.

***

Sen blev det måndag kväll och Guldbaggegalan i tv.

Vilken smärtsam upplevelse. Rötmånadsgalan.

Här kan man verkligen tala om att fel låt vann. Eller snarare fel film.

Här fanns inte en enda film man blev sugen på att se. Ung man blir sjuk, ung man blir olycklig, ung man blir våldsam, ung man utomlands blir sur, medelålders kvinna skiljer sig och blir psykotisk. Mycket elände, om man säger. Uj uj.

Fel film vann.

Jag skulle säga att den enda filmen som borde fått tävla, överhuvudtaget, är ”Se upp för Jönssonligan”. Den borde dessutom vunnit alla kategorier, utom möjligen Bästa dokumentär.

Allra mest borde Hedda Stiernstedt vunnit.

Hennes Doris (Birgitta Andersson i originalet) är sensationell, vilket inga hämmade recensenter fattat.

Hedda är ett unikum.

Hon kan allt.

Kan man spela ung överklasskvinna med stora psykiska problem i tv-serien ”Vår tid är nu” – och Doris i Jönssonligan och göra det fullständigt trovärdigt att vara rånarfru som lagar spagetti bolognese med kattmat som kött till man, övriga rånare och stor barnskara på väg till Bagarmossen för att hitta bättre förskola (Waldorf) till sina rånarbarn – är man fanimej riktig skådis.

Dessutom – och det är inte minst viktigt – i den magiska slutscenen med eftertexterna rullande gör hon århundradets dans med sin ukulele när bumpaorkestern spelar Gitte Hennings magiska hit ”Ta’ med ud å fisk”.

Hedda ”Doris” Stiernstedt dansar i slutscenen "Se upp för Jönsson-ligan".
Foto: Cmore

Min praktikant Pelle, 5, har redan sett den scenen femhundraelva gånger.

Jag också.

Det är så sensuellt att man rodnar.

Det såg man inte komma.

Många av mina vänner hatar filmen. De har inte fattat nåt.

Jag hoppas också att ni noterat att Gitte Henning faktiskt har fått årets hit på Spotify. Hon toppar vecka efter vecka på streaminglistorna på Spotify. Inte illa med en låt från 1964.

Med lite hjälp av Tomas Alfredson – muntergöken i ”På spåret”, ni vet.

Och Doris, så klart.

Min controller Pelle, 5, är helt betagen av Doris. Av hennes ukeleledans. Av Gitte Henning.

Och vem är inte det?

All guldbaggar till dem. Alla Oscars.

Vilka som borde fått bästa biroller? Enkelt: Lena Olin, Reine Brynolfsson och Marie Göranzon. Vilken film de är med i? Jönssonligan så klart.

Guldkalkonerna gick till övriga filmer.

VECKANS TV

”Tareq Taylors matresa” måste vara det överlägset bästa som sänds på svensk tv just nu.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.