Replik: Kontakta PTS om du har uppkopplingsproblem

Debatt
PUBLICERAD:
Detta förekommer såväl i tätort som i glesbygd och beror bland annat på att byggnadens väggar dämpar signalerna från mobilnätet, skriver Ann-Sofie Fahlgren.
Foto: Christine Olsson/TT
Om du saknar sådan uppkoppling är du välkommen att kontakta oss eller läsa mer på vår webbplats, skriver Ann-Sofie Fahlgren.

Svar till Joe Bengtsson (NWT 9/1 2021).

Post- och telestyrelsen (PTS) har ett uppdrag att säkerställa att alla hushåll och verksamhetsställen har en sådan fast uppkoppling av bostaden eller byggnaden som möjliggör dels telefoni, dels en internetuppkoppling över vilken man kan hantera de mest grundläggande kommunikationstjänsterna. Vi ser allvarligt på om någon inte har uppkoppling i sin bostad. Om du saknar sådan uppkoppling är du välkommen att kontakta oss eller läsa mer på vår webbplats.

Bristande möjligheter att använda sin mobiltelefon inomhus är ett av de problem som vi vet att många upplever. Detta förekommer såväl i tätort som i glesbygd och beror bland annat på att byggnadens väggar dämpar signalerna från mobilnätet.

Vi vill i det här sammanhanget passa på att påminna om att många av de hushåll/ företag som inte får en fungerande uppkoppling med sin mobiltelefon inomhus kan få det genom att ta in signalerna i huset via en riktantenn utomhus. En sådan installation möjliggör för de flesta att använda sin mobiltelefon inomhus via så kallade wi-fi-samtal. Vi har fler tips om täckning på vår webbplats www.pts.se.

Ann-Sofie Fahlgren

Chef PTS enhet för konsumenträttigheter

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.