Hur tänkte ni här Stora Coop?

Insändare | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Insändarskribenten har funderingar om Coop Bergvik och får svar av butikschefen.
Foto: Fredrik Karlsson
Stora Coop Bergvik – ett stort frågetecken? Vad händer egentligen? Det är det många som frågar sig, framförallt kunder, men jag tror också att personalen är ganska undrande över ledningens agerande.

Att Coop:s ledning rent generellt har agerat lite konstigt de sista åren är ju ganska känt, men nu verkar det som man tappat fokus gentemot sin eller sina viktigaste tillgångar, kunder och personal.

Det som hänt sista veckan får mig som kund att undra hur man tänker.

Vi kan börja med de ändrade öppettiderna och inskränkningarna vad gäller ”förbutiken”.

Öppettiderna har ändats så att förbutiken öppnar flera timmar senare än övriga butiken.

Samtidigt har man uppmanat alla i riskgrupp att handla tidigt när det är mindre kunder i farten. Det kan de fortfarande göra, men alla som är där och handlar en gång i veckan kanske vill lämna in sitt lotto eller tips samtidigt.

Då får man välja på att handla senare och utsätta sig för större risk, eller gå till handlaren i andra änden av Bergvik.

Bord och stolar har tagits bort vid förbutiken. Dessa har stått där sedan pandemin började, nu tar man bort alltihop istället för att följa de råd som finns runt detta, varför?

Förstår inte agerandet, samtidigt som man har öppet för köp av korv, kaffe och fikabröd. Hur tänkte ni där?

Nu får Coop:s tidigare kaffegäster istället gå till fiket 50 meter därifrån och ta en sittande fika, eller förlägga hela sitt besök, handling, spel, fika (sittande) till handlaren i andra änden av Bergvik, för där är det öppet för allt på en gång.

Tyvärr så har man senaste tiden sett hur utvecklingen på Stora Coop Bergvik går åt fel håll. Kanske är det dags för ledningen inom Coop att vakna och agera innan man hamnar för långt efter sina konkurrenter.

Skrivet av trogen Coopkund som verkligen gillar personalen på Stora Coop, Bergvik.

Axel/C.A

-

SVAR DIREKT:

Jättekul att du gillar oss som jobbar på Stora Coop Bergvik – det tackar vi för. Jag och mina medarbetare försöker alltid göra allt vi kan för våra kunder.

Den rådande pandemin har dock inneburit utmaningar i att ta ansvar både för medarbetare och kunder på ett sätt som vi inte varit vana vid.

Anledningen att vi har tagit bort stolar och bord i förbutiken är att utrymmet inte räcker till. Enligt den tillfälliga pandemilagen är vi därför skyldiga att vidta åtgärder som i detta fall innebär att vi tvingats anpassa verksamheten i förbutiken.

Den rådande pandemin har också fått konsekvenser för den totala handeln – så även för oss. Av den anledningen anpassar vi öppettiderna i förbutiken till övrig handel i köpcentrat. Däremot öppnar butiken som vanligt klockan 7.00 på vardagar och 8.00 på helger.

Välkommen att ta en kontakt med mig för ytterligare funderingar.

Martin Hagström

Butikschef, Stora Coop Bergvik

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.