Intervju Paulina Neuding: Journalistik som förändrar

Signerat
PUBLICERAD:
Vi startade med en liten budget och vände oss omgående till våra läsare för stöd. Vi tror att det finns många som är beredda att betala för tidningen, säger Paulina Neuding.
Foto: Karl Gabor
Det är inte främst ämnen eller vinkel som är det intressanta utan Bulletins uppgift är att gå ner på djupet. Vi vill verkligen ge läsarna mer information än vad de får i många andra media, säger Paulina Neuding.

Det var stort rabalder när den nya nättidningen Bulletin lanserades i december. Tidningen som har den politiska beteckningen liberalkonservativ rekryterade flera kända opinionsbildare. På tidningens ledarsida återfinns till exempel Alice Teodorescu Måwe och Aleksandra Boscanin som båda tidigare varit på Göteborgs-Posten. Carolin Dahlman har rekryterats från Kristianstadsbladet, Susanna Birgersson har tidigare skrivit på bland annat Dagens Nyheter och Per Gudmundson på Svenska Dagbladet. Podden som hör till Bulletin sköts av Ivar Arpi. Tidningens kulturdel kommer ledas av författaren Fredrik Ekelund Marisol M. Chefredaktör för hela tidningen är Paulina Neuding som här svarar på SNB:s frågor.

Varför startar du en ny tidning?

– Vi var några vänner som funderade på hur vi kunde göra Sverige bättre. Vi kom på att det var journalistik som vi kunde. Det har saknats en tidning som Bulletin. Mycket hade kunnat vara bättre i Sverige om det funnits mer av journalistisk bevakning på djupet. Coronaepidemin och brottsligheten är förstås två aktuella exempel.

Ni har en väldigt stark uppställning opinionsjournalister. Många har reagerat på att ni så att säga lägger alla ägg i en korg. Kommer inte betoningen på opinionsjournalistik leda till att ni bara ses som en debattsida?

– Vi skiljer på news och views. Bulletin har både åsikter och nyhetsmaterial. Men de kända ledarskribenterna är med från början. Bulletin är en kollektivt skapad produkt som bygger på medarbetarna. Vi producerar eget nyhetsmaterial, samtidigt som vi köper in en del syndikerat – bland annat är vi väldigt stolta över vårt samarbete med Project Syndicate. Svenskar läsare vill helst läsa på svenska, men de flesta bra artiklar skrivs inte på svenska.

När andra media fick nys om att en ny tidning skulle se dagens ljus började många undra var pengarna kom ifrån. Det har också cirkulerat olika rykten. Hur finansieras egentligen Bulletin?

– Det konventionella är förstås att först ha ett startkapital och sedan rulla igång. Vi gjorde tvärt om. Vi startade med en liten budget och vände oss omgående till våra läsare för stöd. Vi tror att det finns många som är beredda att betala för tidningen.

Det finns ju redan flera profilerade borgerliga tidningar och ledarsidor i Sverige. Vilka perspektiv är det som Bulletin ska kunna tillföra?

– Det är inte främst ämnen eller vinkel som är det intressanta utan Bulletins uppgift är att gå ner på djupet. Vi vill verkligen ge läsarna mer information än vad de får i många andra media. Tänk känslan när man är utomlands och läser Wall Street Journal till hotellfrukosten. Den där känslan av ”Wow vilken tidning”. Så ska Bulletin vara.

I Sverige blir skillnaderna mellan stad och land allt tydligare. Många orter har hamnat i medieskugga. Kommer Bulletin även skriva om lokala och regionala frågor?

– Det kommer vi definitivt att göra. En av våra grundidéer är att vi inte ska vara ytterligare en Stockholmstidning. (SNB)

Mathias Bred

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.