• idag
    24 feb
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    25 feb
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    26 feb
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    27 feb
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    28 feb
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm

Lyckas med onlinemötet – svaren finns inom dig

Krönikor
PUBLICERAD:
Carin Hansdotter Bladh

”Jag vill prata om hur man på ett bättre sätt kan överföra en känsla på ett positivt sätt. Inte bara med ord. Det syns på dig om du är driven. Det hörs genom röst, kropp och jag vill komma åt det där! Nu för tiden sitter vi snart alla i onlinemöten och vi är alla olika bekväma framför kameran.”

Nästan exakt så inleddes vårt coachmöte online och han fortsatte: ”Jag var på en säljkurs och då sa de att 'du måste le – börja med att le'”.

Under coachsamtalets gång berättar han successivt det han redan vet om att dopamin frigörs vid den positiva effekten när man upplever bekräftelse och vips så letar han fram sin egen bästa metafor ur minnet.

Med humor och känsla drar han i detalj en scen ur en film – där upplevelsen av leveransen av tjänsten överträffade själva syftet. Det är när Mikael Nyqvist spelade rörmokare i filmen ”Tillsammans” och själva samtalet och stunden var så mysig att rörmokaren var välkommen tillbaka – bara för att. Där hade filmaren Ulf Malmros tänkt till och mejslat fram den där gemenskapskänslan.

”Kan man hitta den känslan i ett säljmöte så är man ju hemma!” fortsätter han för sig själv.

"Nu för tiden sitter vi snart alla i onlinemöten och vi är alla olika bekväma framför kameran." Så inleddes coachsamtalet om hur man kan få till bättre digitala möten.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vad har du hittat i coachmötet här, frågar jag.

Han berättar hur han fått tag på både känslor, bilder och minnesspår som han på sitt strukturerade sätt kommer att öva på och sätta i rullning genom att fortsätta leta reda på den där varma känslan. Det är när han är förberedd och kan slappna av, till om med skoja till det och veta att han har något viktigt och bra att erbjuda, som han hjälper den kund som han samtalar med. Han vill fortsätta träna genom att först skriva ner, flytta över det till noteringar och sedan träna framför spegeln.

Hur vet du att du har lyckats nå fram, frågar jag.

Jo, när han ser, eller hör att den han samtalar med slappnar av och samtalet flyter fint. Då först kan de tala om det som hans tjänster bidrar med. "Vi har en ganska komplicerad produkt och det behövs oftast flera samtal – en hel mängd kommunikation, e-post och när jag tänker efter så har jag mycket att upptäcka om hur jag på ett mer medvetet sätt kan sy ihop mitt budskap för att vinna tid både för mig och för kunden."

Han avrundar med att tacka för ett jättebra coachmöte. "Jag fick verkligen bekräftelse och hittade det jag var ute efter! När kan vi talas vid igen?”

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.