De trodde det skulle dröja innan försäljningen lossnade för deras spel. Men efter knappt två månader hade två stora återförsäljare köpt upp nästan hela lagret. Nu har Karin Edner på Hammarö och Beatrice Forsgren i Karlstad lanserat The We Talk utomlands.
För tre år sedan var Karin Edner och Beatrice Forsgren vd:ar på varsin startup som Lars Wingefors investerat i. I dag arbetar de med hållbarhet och kommunikation på Wingefors börsnoterade Embracer Group med säte i Karlstad. Vid sidan av heltidsarbetena driver de The We Talk och säljer konversationsspel som riktar sig till par.
– Vår drivkraft är att våra spel bidrar till starkare relationer. Vi vill hylla parrelationen och låta den blomma – oavsett om man är nykär eller varit gift i flera år, säger Beatrice Forsgren, 40.
Lagerhaus och Granit
När NWT skrev om företaget i maj 2019 hade de haft sin webbshop igång i en månad och hoppades kunna sälja sina spel via återförsäljare inom något år. Men bara några veckor senare var drömmen realiserad.
– Det som hände direkt efter det var väldigt speciellt. Vi var så stolta och glada över spelen så vi hörde av oss till några direkt. Så när vi varit igång med företaget i en och en halv månad nappade Lagerhaus och Granit och lade varsin order, berättar Beatrice Forsgren.
Spelen sålde så bra att Lagerhaus ville lägga en ännu större order två veckor senare. Lagret som de hade tänkt skulle räcka ett år i den egna webbshoppen var då i stort sett tomt, så det var bara att trycka upp fler.
– Vi märker att många törstar efter umgänge och kvalitetstid, att det blivit extra betydelsefullt i svåra tider som följt under pandemin. Vi brinner för att par ska kunna göra trevliga saker med varandra som inte kostar mycket eller kräver barnvakt och logistik. Det är lätt att fastna i att prata om hur det var på jobbet eller vem som ska hämta barnen, men det finns ju så mycket annat att prata om, säger Karin Edner, 41.
Nya samarbeten
Pandemins utmaningar har bidragit till att fler tänker nytt och företag som tidigare bjudit på hotellövernattningar och liknande tog kontakt med The We Talk för att samarbeta och sälja produkten i nya typer av upplevelsepaket.
– Det är fint att hjälpas åt och om vi kan hitta nya former av både avtal och samarbeten som ger bättre förutsättningar i svåra, utmanade tider så gör vi gärna det, säger Beatrice Forsgren.
Vilka lärdomar har ni gjort sedan ni startade The We Talk?
– I början ville båda göra allt, det var så roligt. Vi fixade fakturorna, bokföringen, ordrar och packade ihop. Nu är det mer uppdelat och effektivt. Vi är mammor med mycket att göra, så vi mejlar varandra på nätter och tidiga morgnar så fort vi får någon idé. Vi brukar ha morgonmöten en gång i veckan mellan klockan 06.00 och 07.30. Då har vi kanske tio punkter att gå igenom och delar upp vem som ska göra vad.
I dag är Beatrice Forsgren huvudansvarig för marknadsföring, sociala medier och hemsidan medan Karin Edner sköter bokföringen. Båda har lager i sina garage och klädkammare och turas om med att packa och skicka ordrar.
Omsatte en halv miljon
Under sitt första verksamhetsår lyckades bolaget omsätta en halv miljon kronor. I dag finns spelen översatta till engelska och duon försöker hitta en större marknad.
– Lärdomen från den svenska marknaden är att stora återförsäljare ger bra marknadsföring. När kedjorna köpte upp stora kvantiteter direkt fick många upp ögonen även för vår webbshop. Med den engelska marknaden är det en utmaning. Vi har tänkt att London är för stort och har riktat in oss på mindre orter för att få viktiga lärdomar och sedan skala upp dem på större målgrupper. Vi testar oss fram och jobbar på att bygga relationer med potentiella återförsäljare, säger Beatrice Forsgren.
Marknadsföringen sköts helt och hållet på sociala medier. Mycket tid läggs på att förstå målgruppen.
– Man vill inte missa och skjuta för brett. Vi har märkt att det är dyrare att rikta sig till män, för de konverterar mer sällan. Kvinnor responderar snabbare på annonserna. En snabb misstagsannons är vår största framgång. Där glömde vi skriva med vad The We Talk är för något och skrev bara "Vårpirr i en ask". Den har gett klart mest utdelning och är en annons som hängt med sedan vår lansering.
Utgifterna hålls nere bland annat genom att företaget inte har några egna lokaler. De har fasta kostnader för saker som webbshopslösningen, revisorn, postkopplingar för fraktsedlar, bokföringssystem, betallösningar och emballage. Marknadsföringsbudgeten är liten och baseras på vad bolaget får in via försäljning.
– Vi är jättestolta över hur bra det gått. Vi återinvesterar det vi får in, och det är vår fortsatta plan också. Och det finns mer idéer som väntar på att förverkligas. Det kan svänga hur som helst och vem vet vilka möjligheter som dyker upp? Det känns spännande att se var det här tar vägen, säger Karin Edner.
“Vi vill ta tillbaka dejtandet”Så startade The We Talk
Karin Edner och Beatrice Forsgren började fundera på att starta eget ihop under hösten 2018. De visste att de ville göra spel som kändes moderna och som man gärna ville ha framme.
Duon började med att skriva affärsplaner, kontaktade Almi för råd och hjälp kring varumärkesskydd och knöt till sig en ekonom som kunde agera bollplank och sköta bokslut. De tog kontakt med den grafiska formgivaren Natasha Frolova som fick göra verklighet av de fyra temaspelen. Varje spel innehåller 250 frågekort, samtliga påhittade av entreprenörerna själva och testade på familj och vänner.
De valde att starta upp ett företag som Karin Edner drivit tidigare, som legat vilande ett tag. De bytte namn på företaget och skrev avtal när Beatrice Forsgren kom in som delägare. I april 2019 fanns fysiska spelkort, en hemsida och webbshop och The We Talk var igång.
I starten fokuserade de mycket på att synas lokalt i Värmland genom aktiviteter och säljsamarbeten. I maj 2019 sålde de sina spel i en popupbutik i Mitticity i Karlstad. "Vi stod där på helgerna och fick se att kunderna drogs till våra spel. Frågorna kunderna ställde tog vi med oss och har även försökt bemöta i sociala medier och på vår hemsida. I dialoger med nya återförsäljare blev den lyckade försäljningen från popupen ett viktigt bevis på att produkterna fungerade", säger Beatrice Forsgren.
Hon har tre barn och Karin Edner fyra och de involverar gärna barnen i sitt entreprenörskap. Till stora delar handlar det om att sprida vidare den positiva bild av eget företagande som de själv fick från sina familjer när de växte upp.
Karin Edner
"Min mormor och morfar drev en färghandel. Jag har så härliga minnen därifrån. Det var tapeter och målarfärg i ena änden och smink och hårspännen i den andra. En fantastisk kombination. Jag har alltid haft mycket idéer och drivs av att det faktiskt går att genomföra dem om man vill. Helt plötsligt står man där och river upp sina egna spel ur kartonger i garaget.“
Beatrice Forsgren
"När jag var liten kom jag alltid på affärsidéer. För att få pengar till mer lördagsgodis testade jag som väldigt ung olika ambitiösa varianter för att sälja saker och få in egna pengar. Jag växte upp med föräldrar som drev eget. Jag var med i mammas frisörsalong och tog emot kunder. Brinner man för något ska man testa. Nu har vi möjligheten att inspirera andra, våra egna barn, släkt och vänner. Det går att börja i liten skala och förverkliga saker. Att visa att man med vilja, en bra idé och ett driv framåt kan skapa och öppna möjligheter. Det handlar bara om att våga. Om våra barn minns det är vi säkra på att vi skapat nyfikenhet för entreprenörskap.“