När ett antal p-platser ska bebyggas med annat de kommande åren i centrala Karlstad behöver de ersättas.
– Det kommer att ske i nya p-hus och underjordiska p-garage vid entréerna till stan. Det är cirka 1 400 platser som ska ersättas.
Det berättar Susanne Edsgård, vd för Karlstads parkerings AB.
Ombyggnaden av Karlstads central och byggandet av nya bostäder och annat gör att flera större parkeringsplatser i centrala Karlstad kommer att försvinna under de närmsta åren.
Därför har kommunala Karlstads parkerings AB specificerat hur många p-platser det handlar om och vilka behov som finns för att ersätta dem.
Är bråttom
Och åtgärderna beskrivs som brådskande.
– Ja, med tanke på att det över cirka tio års tid kommer att bli ungefär 1 400 p-platser som försvinner och ska ersättas i ett slags nollsummespel så handlar det om stora åtgärder som måste till, säger Susanne Edsgård.
– Men läget är svårplanerat med tanke på coronaläget och eventuella beteendeförändringar som det kan föra med sig bland annat när det gäller folks handelsmönster.
Två alternativ
Samtidigt ligger de kommande exploateringsplanerna kvar och tanken är att ersätta de större markparkeringarna med p-hus eller underjordiska p-garage vid entréerna till stan.
Ombyggnaden av Karlstads central är ett exempel. Där försvinner p-platser både längs Trädgårdsgatan i Viken och i p-huset Duvslaget som ska rivas. Planer finns istället på ett nytt p-hus på Trädgårdsgatan.
Ett stort underjordiskt p-garage med 620 platser planeras vid den stora p-ytan vid Bibliotekshuset och p-hus eller garage under marken är det tänkt att bli även vid dagens busstation när bussarna flyttas till Hamngatan.
Även vid Karolinen
– Samma tänk har vi vid Karolinen för att ersätta de platser som försvinner norr om Tingvalla IP när bostadsområdet Klara park byggs. Det kan även bli p-hus på den östra eller västra sidan av NWT-huset samt fyra p-hus på Jakobsberg.
Planen är att fortsätta planläggningen de nya p-anläggningarna fram emot 2023. Detta tar kommunstyrelsen ställning till på måndag.
– Det positiva när dagens större p-platser försvinner är att ytorna kan ersättas med annat. Samtidigt kan privata exploatörer köpa in sig i de nya p-anläggningarna och på så sätt bidra till kostnaderna för för dem, säger Susanne Edsgård.