En uppgradering av den lokala mobiltelefonimasten har gjort att invånare i Lennartsfors har svårt att ringa mobilsamtal.
Men att det skulle ta tid visste inte de boende.
– Det känns som de inte har intresse av att informera någon, säger Leif Nilsson, vars mamma bor på orten.
Det är Telia som sköter arbetet, som inleddes onsdagen den 13 januari. Att ringa fungerade bra fram torsdag då nätet mer eller mindre försvann.
Leif Nilsson har såväl sin mor som svärföräldrar i Lennartsfors och han säger så här:
– Vi kunde inte få tag i dem så vi fick åka dit och vi blev ganska upprörda när vi kom dit i lördags.
– Vanligtvis är mobiltäckningen fläckvis, den har blivit bättre. Och det var väl en del i detta, att förbättra täckningen, men det blev noll istället.
Han säger att det är många äldre och "mer eller mindre sjuka" som bor i samhället och för hans 85-åriga mamma blev det bekymmer direkt.
– Hon skulle ringa och beställa färdtjänst, men det kunde hon inte göra. Nu gick det att lösa under helgen, men hade vi inte åkt dit så hade hon inte kunnat åka iväg.
Mer isolerade
Kopparnätet lades ner i november och nu är mobillinan det enda sättet att nå omvärlden, om man inte har fiber och ringer via wifi. Förutom Telia är även andra operatörer som använder sig av masten "utslagna". Så förblir läget fram till den 27 januari, då arbetet ska vara klart.
I och med pandemin är folk också mer isolerade än vanligt menar Leif Nilsson.
– Bara en sån sak som att det inte finns en affär i Lennartsfors. Nu är det många som ringer och beställer varor, men det fungerar inte heller nu.
Ni får åka till Lennartsfors oftare nu?
– Ja, vi får också hämta listor på vad de vill ha inköpt och sedan får vi åka tillbaka med det nästa dag.
Leif Nilsson har varit i kontakt med Telias kundtjänst och fick veta att det rör sig om en planerad uppgradering. Han frågade varför man inte informerat kunder i området.
– De kunde de inte, eftersom de inte visste vilka som bor i området. De kunde ha informerat räddningstjänsten och kommunen, men det känns som de inte har intresse av att informera någon.
Får räkna med det
Inger Gunterberg på Telias presstjänst säger att det varit med i planeringen att arbetet ska vara klart den 27 januari.
– Under uppdateringen måste man stänga mobilsajten till och från och då måste man räkna med att sajten går ner under tiden, säger hon och tillägger att nätet inte ska vara helt släckt.
Hon säger, likt kundtjänsten, att det är svårt att veta vilka som rör sig i den aktuella cellen för täckning och då kan man inte gå ut med information.
– Naturligtvis är det bara att beklaga att vi har kunder i området som inte får sin mobiltelefon att fungera under tiden som sajten stängs ner. När det gäller mobiltelefoner så kan man flytta på sig och få telefonen att koppla upp sig mot en annan mast, säger Inger Gunterberg.
Har ni kontaktat exempelvis räddningstjänsten så de vet att det är svårt att ringa i området?
– Vi har samarbete med den typen av samhällsfunktioner, och vi har säkert informerat denna gång också. Men är det ett nödläge så kan man alltid ringa 112, som är operatörsneutralt om man tar ur simkortet.