Hamburgerkedjan Bastard Burgers ska öppna ytterligare en restaurang i Karlstad. Man kommer att etablera sig i den lokal i Mitticity där Footnews och Ecco Store tidigare låg.
– Vi ser Karlstad som en viktig stad och är väldigt nöjda med försäljningen i Inre hamn.
Bastard Burgers marknadschef Kim Markström anser att bolaget har dragit en riktig vinstlott när man nu har säkrat ett hyreskontrakt för den 240 kvadratmeter stora lokalen på Västra Torggatan.
– Ja, det är ett superläge mitt i stan. Där är vi siktar på att öppna i slutet av mars eller i månadsskiftet mars/april. Vi slog upp dörrarna till vår första restaurang i Karlstad i Inre hamn i april 2019 och den går hur bra som helst, säger han.
Därför har Bastard Burgers bestämt sig för att växa och satsa på ytterligare en restaurang i Karlstad.
– Vi ser Karlstad som en viktig stad och vill gärna finnas även i den centrala delen.
Det innebär att ni gör tvärt emot McDonalds som i höst ska stänga sin centrumrestaurang. Vad tänker du kring det?
– Vi är inte ledsna för att de försvinner. Men vi ser oss inte som konkurrenter till dem. Vi sysslar med street food av hög kvalitet och de med fast food, säger Kim Markström.
Inleder rekryteringen
I dagarna börjar Bastard Burgers rekryteringen av personal till den nya restaurangen.
– Jag räknar med att vi kommer att ha sex-åtta heltidsanställda samt ett antal personer på deltid. Totalt får restaurangen cirka 90 sittplatser och blir lika stor som den i Inre hamn, men under coronan blir det färre antal tillgängliga platser.
Kim Markström är inte främmande för att hamburgerkedjan öppnar ytterligare en restaurang i Karlstad.
– Det är inte omöjligt. Vi vill finnas där det finns mycket folk och där det finns intressanta lägen, men det är inget som är aktuellt just nu.
Växer snabbt
Detta blir Bastard Burgers 46:e restaurang i Sverige. Kedjan som föddes i Luleå för bara fyra år sedan har växt väldigt snabbt och tänker fortsätta med det.
– Innan vi öppnar i Karlstad i vår ska vi öppna i Oslo, på ytterligare ett ställe i Stockholm samt i New York och målet är att etablera 20-25 nya restauranger per år. Förutom Sverige ska vi satsa på Norge, Finland och USA.
För Olav Thon-gruppen som äger Mitticity är detta en välkommen etablering.
– Det är väldigt kul att de väljer att öppna hos oss. Vi hade även andra bra tillskott i höstas då köksbutiken Kitch´n och leksakskedjan Lekextra slog upp portarna liksom klädbutiken Julie.
– Dessutom har Hudkliniken även tagit över vindsplanet i gamla Riksbankshuset. Samtidigt är det lite trögt under coronan med några tomma lokaler i gallerian, men förhoppningsvis är vi på väg mot ljusare tider, säger Ann-Sophie Redfern, centrumledare för Mitticity.