Nyårsklockorna har klämtat och semlorna är här.
Allt är som vanligt på kaféerna, men ändå inte. Såklart.
Sedan årsskiftet har de gräddstinna bullarna funnits i disken på Swenströmskas stenugnsbageri.
– De är efterfrågade året runt, men vi bygger vårt koncept på traditioner. Det finns inget farligt i att längta, säger Lotta Dyhr-Nielsen, som driver kaféet tillsammans med maken Ronnie.
Fjolåret slog undan benen får många verksamheter, även för kafébranschen. Kunderna försvann till stor del när man skulle undvika folksamlingar, vilket gjorde att besöken i stadskärnorna blev färre.
Semlorna brukar vara en storsäljare från start, men inte år.
– Nu säljer vi kanske 150 på en dag, men vi hade kunnat ligga på 300. På fettisdagen skulle vi kunna sälja 3 500 ett vanligt år, säger Ronnie.
– Och kunderna som sitter här och fikar är färre, vi har tagit bort hälften av platserna, säger Lotta.
"Måste hjälpas åt"
Och de som nu väljer semlan, låter annat fikabröd vara. Vilket gör att semlan inte blir den blir den ljuspunkt som den brukar vara.
– Normalt finns det en hatkärlek, för det blir så intensivt en kort period, säger Ronnie Dyhr-Nielsen och berättar att man i branschen brukar säga att semlorna ordnar semestern, med vikarier och ledighet.
Så ser det inte ut i år.
– När pandemin kom så drog vi i bromsen direkt, man har jobbat gratis åt sig själv. Vi måste hjälpas åt och företagare som drabbats måste få hjälp, säger Ronnie.
Att planera hur många bullar som kommer att säljas är som sagt svårt. Kunder uppmanas också ringa in beställningar för att man ska ha ett hum om hur mycket som ska produceras.
– På kanelbullens dag fick vi 1 100 bullar över som vi gav till Stadsmissionen, säger Lotta Dyhr-Nielsen.
När börjar du äta semlor?Viktig
Även på Lindhés konditori har pandemin märkts av.
– Vi har märkt av att fler har jobbat hemifrån, men folk måste ju komma ut ändå så det har rullat på bra, säger Catrine Rosén som för dagen sköter kassan.
I en dryg vecka har semlorna funnits till försäljning och nu rullar det på fram till påsk.
– Vi säljer kanske uppåt 100 per dag nu, säger hon sticker inte under stol med att semlan är en viktig bakelse.
Catrine Rosén säger vidare att det är viktigt att semlan blir bra, för kunderna är kräsna och testar på många ställen.
– Då gäller det att det är bra grejer.