En av den senaste tidens mest uppmärksammade filmer är dokumentären om Greta Thunberg. Uppskattningsvis kommer filmen att totalt nå en publik på 100 miljoner människor.
NWT pratar med den Karlstadsfödda filmproducenten Fredrik Heinig om arbetet med dokumentärfilmen som skildrar en av vår tids starkaste röster.
I söndags syntes den amerikanska musikikonen Patti Smith på de enorma reklamskärmarna runt Piccadilly Circus i London. Hon läste upp en nyskriven dikt dedikerad till Greta Thunberg som just den dagen firade sin 18-årsdag.
"Det är en hyllning till en skolflicka som klev fram helt ensam och uppmanade oss alla, att tillsammans rädda vår jord", deklamerade rockpoeten.
Det som Greta Thunberg inledde med en envis sittstrejk utanför Riksdagshuset i Stockholm den 20 augusti 2018 har växt till ett internationellt fenomen – genom att lyfta fram fakta och forskning skapar hon en ökad medvetenhet kring de akuta miljöfrågorna.
Filmproducenten Fredrik Heinig och filmaren Nathan Grossman har följt Greta Thunbergs resa från start. De fick ett tips från en kollega om att en ung flicka skulle inleda en klimatstrejk och till en början såg de Greta Thunberg som en av flera i en tänkt programserie som skulle lyfta fram unga människor som engagerar sig i miljön.
– Varken jag eller Nathan hade hört talas om Greta då, berättar Fredrik Heinig.
– Men vi bestämde oss för att fråga om vi fick vara med och filma från början. Vår tanke var att vi skulle göra en pilot för en tv-serie där vi skulle följa flera unga klimataktivister runt om i världen. Men redan efter några veckor märkte vi hur rörelsen fick fart framför vår kamera och att Gretas kamp i sig själv skulle räcka. Efter ytterligare någon månad hade det börjat sprida sig internationellt och vi kände att kraften i berättelsen var ett faktum.
"Intimitet och närvaro"
Han beskriver sin producentroll som i första hand stöttande.
– Till en början handlade det mycket om att stötta Nathan i arbetet med att hitta vinkeln och bestämma på vilket sätt vi skulle berätta historien. Parallellt med det jobbade jag och min producentkollega Cecilia Nessen med att få till en bra finansiering för projektet. Nästa steg var att hitta fler människor till projektet: koordinatorer, klippare, dramaturg etcetera.
Tidigt togs beslutet att Nathan Grossman skulle sköta filmandet utan hjälp av andra fotografer eller ljudtekniker.
– Detta blev otroligt slitsamt för Nathan som nästan alltid var själv ute och filmade, men det möjliggjorde en intimitet och närvaro som vi aldrig hade åstadkommit utan detta arbetssätt.
NWT besöker inspelningen av "Utvandrarna": "Den här filmen innehåller allt"Engagerar starkt
Filmen Greta – eller I Am Greta som den heter utanför Sverige – hade premiär på Venedigfestivalen i september och gick upp på svenska biografer i november. Nu visas filmen på SVT och finns tillgänglig på svtplay där den redan lockat drygt en miljon tittare.
– För oss som jobbar med film och dokumentärfilm är det en dröm att en sådan här historia vecklas upp framför vår kamera. Att vi är där och kan filma det exklusivt och följa det i realtid. Dessutom rör det ett ämne som inte bara engagerar oss starkt, utan som också är en hel världs ödesfråga. Det är unikt och något vi är medvetna att vi som filmare bara upplever en gång i våra yrkesliv.
Tidigare har Fredrik Heinig och produktionsbolaget B-Reel Films bland annat arbetat med dokumentärer om Hasse och Tage, Olof Palme och Ingmar Bergman. Inspelningen av Greta pågick under ett år och bjöd på en strapatsrik resa med ett rikt persongalleri – från den franske presidenten Emmanuel Macron till FN:s generalsekreterare António Guterres och Arnold Schwarzenegger.
– Vi följde med på nästan allt Greta gjorde under ett år inklusive den otroligt krävande seglingen över Atlanten till New York.
Simon spelar Karl-Bertil: "En härlig känsla i kroppen"Arbetet med att sammanställa allt material har varit omfattande.
– Jag har säkert – utan överdrift – sett den här filmen i över 40 olika versioner. Valmöjligheterna är oändliga när man gör en dokumentär – valen kring klippning, vilka scener som tas med och så vidare. Flera hundra timmars filmat material ska klippas till en fungerande helhet på drygt 90 minuter.
Det måste ha varit väldigt svårt att göra urvalet? Kill your darlings.
– Exakt. Det är ett enormt arbete som klipparna har gjort. Klippningen är central i en dokumentärfilmsprocess, klipparna är nästan lika viktiga som regissören. Det var otroligt tufft att få fram den färdiga filmen. Men även om jag ser filmen om och om igen, så griper den tag i mig. På ett sätt som tidigare projekt kanske inte riktigt har gjort.
I vilken mån har Thunberg själv varit med och tyckt/tänkt om den färdiga filmen?
– Greta eller de andra i familjen la sig aldrig i hur filmen skulle bli utan visade förtroende för oss. Vi visade filmen när den var klar, men Greta hade inga synpunkter förutom att hon tyckte att det var märkligt och lite jobbigt att se en film om sig själv. Vi som följt henne vet ju att hon är antitesen till en linslus, samtidigt har hon fått acceptera – mot sin vilja – att hon som person är ett effektivt sätt att nå ut med de klimatbudskap som driver henne till 100 procent.
Filmen har rönt stor uppmärksamhet - hur ser du på genomslagskraften en dokumentärfilm kan ha? Kan en film som "Greta" göra skillnad i det stora hela?
– Det är förstås vi människor som måste göra skillnaden, Greta eller dokumentären kan förstås inte göra skillnad i det långa loppet. Men Greta har redan inspirerat miljoner människor och det är härligt att veta att dokumentären gör så att medvetenheten om klimathotet sprids till ytterligare ett stort antal miljoner människor över hela världen. Filmen kommer att visas i över 70 länder.
Mod, kamp och engagemang
Fredrik Heinig uppskattar att filmen kommer att ses av över 100 miljoner människor. Han medger med viss stolthet att det är en häftig känsla.
– Det som stannar kvar mest i alla oss är Greta själv – att en ung person som på många sätt inte alls vill vara eller är den självklara talespersonen, ändå genom sitt mod, sin kamp och sitt engagemang kan få folk att inse att vi inte längre kan blunda.
Efter arbetet med Greta fokuserar Fredrik Heinig nu på inspelningen av spelfilmen Jag är Zlatan som bygger på David Lagercrantz bok om Zlatan Ibrahimovic. Dessutom är han involverad Agatha Christie-spinoffen Sven Hjerson med Johan Rheborg i huvudrollen.