Delägaren sätter press på förbundet: "Vi förväntar oss att de går in med kapital"

Publicerad:
"Vi tycker att vi ska ta ett ägaransvar tillsammans", säger Uvåns vd Lars Sätterberg. Foto: Daniel Olausson

Uvån gör allt för att stoppa bilsportförbundets planer att sätta Svenska rallyt i konkurs.

Det kan sluta med att värmländska bolaget tar över aktierna och blir ensam ägare.

Uvåns näringslivscenter AB i Hagfors och Svenska bilsportförbundet, SBF, äger hälften var av Svenska rallyt AB.

Förbundet vill på grund av ekonomin sätta rallybolaget i konkurs och har röstat igenom den linjen i styrelsen.

– Det är en extremt olycklig situation vi hamnat i för bolagets del och för rallyts framtid i Sverige. Från Uvåns sida står vi för en annan linje där vi tycker att vi ska ta ett ägaransvar tillsammans och klara av bolagets överlevnad, hålla vårt avtal med promotorn och därmed kunna ha rallyt kvar 2022, säger Uvåns vd Lars Sätterberg.

Förbundet kan inte på egen hand bestämma om Svenska rallyts framtid.

– Om en part inte är beredd att tillskjuta kapital som krävs för att bolaget ska överleva kan den andra parten kräva det och det har vi nu gjort. Vi förväntar oss att de uppfyller det som står i aktieägaravtalet.

Enligt Sätterberg har förbundet två månader på sig att svara.

Om svaret blir negativt måste förbundet vara berett att släppa aktierna i bolaget.

Det kan alltså bli så att ni tar över deras aktier?

– Ja, det är ett scenario, men det är inte det vi är ute efter. Vi är ute efter att få till en bra lösning och att få in ett helt annat ägande på sikt som säkerställer att rallyt kan vara kvar i Sverige. Det har vi egentligen varit överens med bilsportförbundet om.

Ett sånt ägande fanns redan klart, som också SBF:s avgående vd Magnus Berthling bekräftar (se annan artikel).

Hur mycket pengar är det som ska in?

– Det handlar om en förlust förra året på ungefär fyra miljoner. Nu fanns det lite reserver i bolaget. Men det vi sagt för att ha buffertar kvar är att vi ska in med i storleksordningen två miljoner per ägare.

Och det vill inte förbundet?

– Nej, men de har själva fordringar på bolaget för avgifter till Internationella förbundet. Skulle det bli konkurs kommer de förlora pengar i alla fall. Det är lite konstigheter i logiken. Det är ju mycket sämre om både pengarna och rallyt är borta.

Om det inte stupat i bilsportförbundets styrelse kunde en ny ägare redan ha varit på plats.

– Jag fick Uvåns styrelse med mig. Det var det absolut bästa och skulle till och med kunna ge en stark utveckling för rallyt framöver.

Tilltänkta köparen har inte gett upp.

– Jag vet att det finns ett intresse kvar.

Hur stor är möjligheten att det ska lösa sig?

– Jag spekulerar inte alls i det utifrån det som hänt och händer inom förbundet.

Hur jobbar ni vidare nu?

– Vi avvaktar och ser om vi får något svar från förbundet.

Delägaren sätter press på förbundet: "Vi förväntar oss att de går in med kapital"

Artikeltaggar

Lars SätterbergRallyRally-VMSvenska BilsportförbundetSvenska rallyt

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare