Hoppa till huvudinnehållet

Över 100 värmländska företag i konkurs 2020 – här är hela listan

Publicerad:
Reporter Sanna Stark
Sanna Stark
sanna.stark@nwt.se

142 värmländska företag har gått i konkurs mellan årets början och november.

Men coronaviruset verkar inte vara allt att skylla, och enligt Anna-Karin Tollin, analytiker på Region Värmland, har antalet kursade företag hittills inte gjort någon anmärkningsvärd ökning jämfört med tidigare år.

De värst drabbade branscherna, där flest aktie-, handels- och kommanditbolag samt övriga juridiska personer gått i konkurs, är detaljhandel, bygg- design- och inredningsverksamheter samt hotell- och restaurangverksamheter. Majoriteten av dem hade ett negativt resultat i sitt senaste bokslut.

Men coronaviruset är inte nödvändigtvis boven. Enligt statistik från UC är det 13 fler värmländska företag som försatts i konkurs i år jämfört med förra året, och Anna-Karin Tollin, analytiker på Region Värmland, menar att utvecklingen behöver ses ur ett större perspektiv.

– Den senaste femårsperioden har det varit fler konkurser vartannat år, så än så länge avviker inte statistiken från det normala. Men trenden ser inte särskilt ljus ut med allt fler konkurser i november månad. Om det fortsätter så här hela december ut så blir det totalt sett ett sämre år, kanske det sämsta på fem år, säger hon i ett pressmeddelande.

"Väldigt blandad"

Samtidigt gynnas andra branscher. Företag inom exempelvis skoglig bioekonomi, energi, stål- och verkstad och IT vittnar om att det går som vanligt eller till och med bättre än väntat under det coronaviruspräglade året.

– Vi slås av att bilden är väldigt blandad och absolut inte nattsvart på det stora hela. För oss som regionalt utvecklingsansvariga är det viktigt att sätta in rätt insatser för att stötta företagen som kämpar men också stärka företagen som går bra, säger Stina Höök (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden på Region Värmland.

Fotnot: Statistiken omfattar endast aktiebolag i Värmland som försatts i konkurs under 2020.

Artikeltaggar

FöretagandeKonkurserNäringslivRegion Värmland

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.