För vår egen del är vi mycket oroliga över att höghastighetstågen sker på bekostnad av den viktiga tågsatsningen Stockholm-Oslo, skriver liberala företräder från Värmland, Örebro och Västmanland
Innan spaden är satt i jorden visar det sig att höghastighetstågen blir mycket dyrare än planerat. Därmed tränger den undan annan infrastruktur. För vår egen del är vi mycket oroliga över att höghastighetstågen sker på bekostnad av den viktiga tågsatsningen Stockholm-Oslo.
Infrastruktur är viktigt för vårt land. Goda förbindelser knyter ihop vårt avlånga land. Framförallt är det viktigt för arbetspendling – när regionerna förstoras har människor det enklare att hitta det jobb de önskar.
Innan spaden är satt i jorden visar det sig att höghastighetstågen blir mycket dyrare än planerat. Ingen kan vara förvånad. Den satta ramen på 205 miljarder kronor ser ut att spräckas innan man ens har kommit igång med bygget. Den här typen av projekt blir ofta mycket dyrare än ursprungsnotan. Den första sträckan, Ostlänken, har blivit dyrare för varje gång man räknar på projektet. Mycket tyder på att det gäller hela projektet.
Så skriver du en debattartikelDet är väldigt allvarligt. Höghastighetstågen riskerar att tränga undan annan viktig infrastruktur i vårt avlånga land.
Vi är företrädare för kommuner och regioner som står bakom projektet Oslo-Sthlm 2.55. Det handlar om att bygga ut tågförbindelsen mellan Stockholm och Oslo, men som också kommer betyda mycket för arbetspendlingen till och från Västerås, Örebro och Karlstad. Det här är inget drömprojekt, det handlar om ett stråk genom Sveriges befolkningsrikaste område där närmare 3,5 miljoner människor bor.
I dag väljer 90 procent (1,4 miljoner) av resenärerna att flyga de drygt 40 milen mellan huvudstäderna på grund av att tågets restid inte är tillräckligt konkurrenskraftig. Om tåget klarar en restid på under tre timmar mellan Oslo och Stockholm skulle två tredjedelar av resenärerna i stråket välja tåget enligt beräkningar från Kungliga tekniska högskolan.
Man ska inte underskatta betydelsen av att koppla upp Sverige mot Oslo. Vi vet, med erfarenheten från Öresundsbron, att korta restider till en annan huvudstad innebär att en ny arbetsmarknad öppnar upp sig.
Järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle dessutom vara ett kraftigt bidrag i omställningen till ett nytt hållbart transportsystem och flytta över en miljon flygresenärer till tåget om året. Vi är inte emot snabba tåg i Sverige. Men låt oss vara tydliga: Höghastighetståg möter inte klimatproblemen. Tågen är färdigbyggda tidigast 2045 och åtgärder för att minska klimatutsläppen måste fram före dess.
Arman Teimouri (L)
Riksdagsledamot, Värmland
Eva Julin Dombrowe (L)
Regionråd, Värmland
Niklas Wikström (L)
Kommunalråd, Karlstad
Johan Pehrson (L)
Riksdagsledamot, Örebro
Willhelm Sundman (L)
Tillträdande oppositionsråd, Region Örebro
Karolina Wallström (L)
Kommunalråd, Örebro
Roger Haddad (L)
Riksdagsledamot, Västmanland