Ett bra år på Valmet – trots allt

Publicerad:
Anders Björn, chef för Valmets mjukpappersdivision, och kommunikationschefen Katarina Åhsberg ser tillbaka på ett år då ingenting har varit som vanligt för företaget som har cirka 700 anställda i Karlstad. Foto: Jonas Klint

Coronapandemin i världen gör att det globala bolaget Valmet får göra många saker väldigt annorlunda.

Men försäljningen går bra trots det – 13 pappersmaskiner har sålts hittills i år.

– Det är näst högst hittills, säger chefen för mjukpappersdivisionen Anders Björn.

Valmet i Karlstad kan se tillbaka på ett år som inte liknar något annat. När pandemin startade i våras hade bolaget medarbetare i gång på fyra–fem platser i världen, där pappersmaskiner levererade från Karlstad skulle tas i bruk.

– Vi tog hem personalen, säger Anders Björn.

En järn- och hjärnindustri i världsklass

Att montera och starta en pappersmaskin för 100–300 miljoner kronor är en komplicerad process i vanliga fall, med erfaren egen personal på plats. Att göra det på distans från Karlstad med lokal personal på plats är ännu mycket svårare.

Att Valmet ligger långt framme i utvecklingen av uppkopplade maskiner med stora möjligheter till digitaliserad fjärrstyrning gav bolaget en stor fördel när Valmetpersonalen ute hos kunderna var tvungen att åka hem. Men även om kompetensen finns där har organisationen utsatts för ett tufft test det här väldigt speciella året. Det har dock gått bra på alla projekt, enligt Anders Björn tack vare gott jobb av både personalen som fjärrstyr från Karlstad och de lokala resurserna.

– Personalen har varit imponerande flexibel, säger Anders Björn.

Digitala möten

Kommunikationschefen Katarina Åhsberg har också tvingats hitta nya arbetssätt i år.

Stora kundevent i Karlstad och andra möten ersätts av digital kommunikation, och i vissa fall med produktioner som liknar talkshows på tv.

– På KCCC hade vi i somras en tv-sändning som vi kallar för Tissue Talks med gästtalare från olika delar av världen. Ett program som normalt är fördelat på två dagar hade vi koncentrerat till två timmars sändning. Vi satte upp en studio och sände via länk över hela världen, säger Katarina Åhsberg.

– Vi jobbar också mycket med webbinarier när vi vill fördjupa oss i olika ämnen.

Fin försäljning

Även om 2020 har varit ett märkligt år i bolaget, med distansarbete och sociala kontakter som får utföras efter bästa förmåga digitalt, så är försäljningssiffrorna muntra.

– Vi visste ingenting i mars-april. Vi undrade om det skulle ta stopp totalt. Men pandemin för med sig att hygienprodukter går väldigt bra, så efterfrågan på mjukpapper är högre än någonsin, säger Anders Björn.

Den efterfrågan märks på kundernas investeringsvilja. 13 maskiner har sålts hittills i år, vilket hade varit en bra siffra även ett vanligt år. Anders Björn ser det som ett gott betyg åt organisationens förmåga att anpassa sig efter de nya kraven på digital kommunikation och problemlösning. Bolaget har dessutom gjort ett förvärv mitt i pandemin - en polsk maskintillverkare håller på att integreras i divisionen. Detta under ett år då huvudkontoret på Lamberget i Karlstad är i princip helt tomt på folk. Över 300 tjänstemän jobbar hemifrån.

– Det här är en stor utmaning för alla delar av organisationen, säger Anders Björn.

Saknar möten

Han, som har 120–140 resdagar per år i normala fall, har inte rest nästan någonting sedan pandemin bröt ut. Nu vill han komma i gång med vanliga möten, mänsklig kontakt och normala rutiner, inte bara för egen del.

– Det gäller ju hela mänskligheten. Vaccinet kommer verkligen i rättan tid, säger han.

Artikeltaggar

Katarina ÅhsbergLambergetNäringslivPappersindustriValmet

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare