Under torsdagen lanserades Mitticitys nya corona-anpassade shoppingtjänst. Med den nya satsningen behöver kunderna inte ens gå in i gallerian- ring eller mejla så handlar personalen åt dig.
Det är centrumchefen Ann-Sophie Redfern som tillsammans med eventföretaget Organization Unlimited (OUI) har tagit fram den nya tjänsten för att stötta den lokala handeln. Mitticity har tappat 42% den senaste tiden och nu står de inför julhandeln.
– När statsministern säger att man inte ska vistas i köpcentrum tänkte vi "vad gör vi nu?". Det måste finnas ett sätt att kunna stötta den lokala handeln men ändå känna sig trygg. Så vi provar det här, det handlar om mod, vi måste våga testa nya saker, säger Ann-Sophie Redfern.
Redan igång
Konceptet går ut på att kunden ringer eller mejlar och berättar vad den vill köpa från någon av Mitticitys 46 butiker. Personal går sedan och handlar det kunden vill ha och överlämnar det på en av de många "pick up-ställena" som exempelvis finns i deras garage eller på Drottninggatan. Tjänsten är redan igång och under torsdagen levererades bland annat en skjorta, en kappa och lite leksaker.
Extra tufft
Olika företag går olika bra under coronapandemin, berättar centrumchefen Ann-Sophie Redfern. Kläd- och skoföretag har det extra tufft just nu.
– Jag har aldrig längtat så mycket efter en fest eller ett bröllop som jag gör nu. Att få ta på sig en ny klänning, möta nya spännande människor! Men när vi inte får träffa andra blir det ju svårt, folk köper helt enkelt inte lika mycket kläder. Eller, kanske pyjamasar och mjukisbyxor då.
Redfern hoppas att deras nya service, som testas fram till den 10:e januari kan få karlstadborna att på ett tryggt och säkert sätt stötta den lokala handeln.
– Fungerar det bra kanske tjänsten blir kvar även efter pandemin.