Julkortet fortfarande efterlängtat av många

Fritid och livsstil
PUBLICERAD:
Nästan sju av tio svenskar vill ha sina julhälsningar i postlådan. Det visar PostNords årliga julkortsundersökning om svenskarnas inställning och vanor kring julhälsningar.

Trots att vi blir allt mer digitaliserade i vardagen är fysiska julhälsningar fortfarande viktiga för svenska folket enligt undersökningen. En majoritet av de tillfrågade tycker att traditionen är viktig att bevara, och 47 procent anger tradition som ett starkt skäl att skicka julkort.

– Jultiden är en period när vi alla vill sprida glädje och omtanke till nära och kära. Kanske blir det extra viktigt ett år som detta, då pandemin och restriktionerna i dess spår gör att många inte kan träffas fysiskt som man brukar. En hälsning i postlådan är ett bra sätt att visa att vi tänker på varandra, säger Mathias Krümmel, chef för produktion i PostNord Sverige.

Minskning

De flesta svenskar får och skickar upp till 9 julkort. 14 procent av de som skickar postar 20–29 kort och 11 procent får lika många i sin postlåda. Trots digitala kanalers popularitet är det bara 7 procent som vill ha sina julhälsningar i den kanalen. Tolv procent säger att de själva skickar sina hälsningar i den kanalen. Om svenskarna själva får bestämma julkortsmotiv svarar över hälften att de gärna ser ett klassiskt julkortsmotiv, följt av foton och hemmagjorda kort.

Förra året skickades 14,5 miljoner julkort i Sverige, vilket är en minskning med två miljoner jämfört med 2018. Julkortsskickandet hade sin topp under nittiotalet då omkring 60 miljoner kort skickades varje jul.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.