På tisdagen tog den rödgröna kommunalrådsduon Linda Johansson (S) och Kristina Lundberg (C) första spadtaget för en ny gång- och cykelbro över Frykensundet i centrala Sunne.
– Projektet har faktiskt redan smygstartat med lite förberedande arbete, säger Mikael Persson, samhällsplanerare på Sunne kommun.
Bron gör att bostadsområdena Torvnäs och Solbacka knyts ihop med den västra sidan av Frykensundet, vid Strandvägen. Förhoppningen bakom bron är att fler ska välja att gå och cykla istället för att ta bilen. Strandområdena på båda sidorna av Frykensundet har betydelse som tätortsnära rekreationsområden. Stränderna blir mer tillgängliga tack vare som även ska fungera som reservbro för utryckningsfordon.
Att bron nu kan börja byggas, efter en sju år lång byggprocess, är något som glädjer kommunalrådet Kristina Lundberg (C).
– Det här är en viktig del av den fortsatta utvecklingen av Sunne. Bron fyller en viktig funktion både när det gäller centrumplanering, miljö och säkerhet, säger hon.
Bron kommer att kosta cirka 20 miljoner kronor att uppföra, vilket är dyrare än beräknat. Därför var ett beslut om att skjuta till 5,7 miljoner nödvändigt under hösten för att projektet skulle komma i gång.
– Byggkostnader har en tendens att öka när tiden går och det är ju bland annat därför det blev så här. Men det var också ett argument för att bygga bron nu eftersom det bara kommer att bli dyrare, säger Kristina Lundberg.
Brokonstruktionen består av stål och betong. Den totala längden är 94,7 meter och höjden över Fryken ska bli densamma som Sundsbron och Bryggarebron. Bron blir också upplyst kvällstid.
Vad är första steget i arbetet med bron?
– Man har börjat med byggvägarna på Torvnässidan och en väg ut i vattnet för att kunna påla för de två brostöden. Det har också lagts ut så kallade miljögardiner som omgärdar byggområdet i vattnet så att inte grumlande partiklar sprids vidare, säger Mikael Persson.
Den nya gång- och cykelbron beräknas stå klar den 1 november 2021.