I år lägger svensken mindre pengar men mer omtanke på sina julklappar. Åtminstone enligt en undersökning gjord av Mastercard.
Undersökningen, som genomfördes i november, visar att svenskarna i år lägger mer tid och energi på julklappar än vanligt. Året tycks ha påmint folket om vad som är viktigt i livet. Strax över hälften av de tillfrågade uppgav att de är mer omtänksamma i år än tidigare jular.
Året har på många sätt varit utmanande, och knappt 50 procent uppger att de därför kommer lägga mindre pengar på klapparna. Istället lägger man ofta mer fokus på det personliga. En del – 32 procent – har sagt att de lägger mer tid på att välja ut något mer personligt eller på att tillverka något själv.
Det är inte bara omtanke gentemot de närmsta som genomsyrar julklappshandlandet detta pandemins år. Svenskarna har också försökt köpa sådant som ger tillbaka till samhället, eller så har man valt produkter som stödjer välgörenhetsorganisationer.
Många tänker också på att handla lokalt:
• 38 procent har köpt presentkort från lokala småföretag
• 62 procent har köpt sin julmat och dryck från en lokal butik
• 21 procent har bokat julmiddag på en restaurang i sitt närområde.