Hoppa till huvudinnehållet

Kristofferssons teamkamrat klar: "Hon är jättetrevlig"

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Australiska mästaren Molly Taylor är teamkamrat till Johan Kristoffersson i Rosberg Extreme Racing i nya elbilsserien Extreme E.
Australiska mästaren Molly Taylor är teamkamrat till Johan Kristoffersson i Rosberg Extreme Racing i nya elbilsserien Extreme E. Foto: Rosberg Extreme Racing

Johan Kristofferssons teamkamrat i Extreme E är klar. Hon heter Molly Taylor och är rallymästare i Australien.

– Hon är jättetrevlig, säger Kristoffersson efter första mötet.

Den nya elbilsserien i terrängrally består av fem deltävlingar och drar i gång i Saudiarabien den 20–21 mars. Varje team har en kvinnlig och en manlig förare som byts av bakom ratten på bilarna av SUV-modell med runt 550 hästkrafter.

Kristoffersson och nu alltså Molly Taylor tillhör formel 1-världsmästaren Nico Rosbergs team Rosberg Extreme Racing.

De träffades för första gången under teamets upptaktsträff i Tyskland förra helgen.

– Hon var jättetrevlig och lättsam och har härlig australisk dialekt, säger Kristoffersson, som får en meriterad medförare.

– Jag hade hört talas om henne och kollat upp lite mer nu. Jag såg att hon var australiensisk mästare 2016 och åkte en del VM-tävlingar i R3 (WRC 3).

Hon är första och enda kvinnan som vunnit australiska mästerskapet, dessutom yngst oavsett kön (då 26 år).

"Det blir en ny utmaning för mig att jobba med någon som faktiskt ska köra samma bil", säger Johan Kristoffersson.
"Det blir en ny utmaning för mig att jobba med någon som faktiskt ska köra samma bil", säger Johan Kristoffersson. Foto: Rosberg Extreme Racing

Konceptet liknar långlopp i racing. En av förarna startar heatet och den andra byter av under ett stopp.

– Det ska bli roligt. Men det blir en ny utmaning för mig att jobba med någon som faktiskt ska köra samma bil, med allt från sittposition, i och med att jag är såpass lång, till setup på bilen.

Stolen flyttas inte, utan ett inlägg används för Molly Taylor, ungefär som ett barnsäte.

– Ja, de får slänga i ett sånt när hon ska köra.

Det är väl viktigt med personkemin när det är så nära samarbete?

– Ja, man ska trivas att arbeta ihop, men det är jag inte orolig för.

Test i Spanien

Nästa helg, fredag–lördag, har alla teamen i serien officiellt test i Aragonien, en region i nordöstra Spanien.

– Det blir väldigt mycket nytt i och med att det är enda testet vi får innan bilarna ska iväg på båten till Saudiarabien i mitten av januari.

Mattias Ekström är precis som i rallycrossen en av konkurrenterna och ska köra två terrängtävlingar, inklusive Dakarrallyt, i Saudiarabien som förberedelse.

Kristoffersson får nöja sig med testet.

– Men något vanligt rally här hemma vill jag gärna få till om det går.

Svenska rallyt kanske, om det blir något?

– Ja, det är alltid målsättningen att vara med där.

Ska det bli rallycross också nästa år?

– Inget är riktigt klart. Det ska ju komma en ny promotor och hänger lite i luften med kalendern. Det blir svårt för oss också nu när Volkswagen motorsport lagt ner. Vi har hyrt bil därifrån i år, men nu finns det ingen kvar och ingen att hyra tjänsterna av.

Risk för krock finns också och i så fall går Extreme E först.

Artikeltaggar

Extreme EJohan KristofferssonMattias EkströmRally

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.