Spelrecension: Zelda som massförstörelsevapen

Spel
PUBLICERAD:

Man kan ju faktiskt undra varför Zelda har behövt räddas av Link så många gånger i spelhistorien. Enligt Hyrule Warriors-spelen kan hon med lätthet dräpa hundratals fiender på ett par minuter. Faktum är att Zelda och hennes vänner är rena rama massförstörelsevapnen, som skär igenom horder av stackars kanonmat. Det känns inte särskilt mycket som ett Zelda-spel, ärligt talat. Och det är för att det är ett Dynasty Warriors-spel, fast med karaktärer och koncept lånade från främst The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Hyrule Warriors: Age of Calamity är en prequel till Breath of the Wild, med samma estetik, miljöer och magier. Men med en helt annan ton. Borta är det vemodiga, långsamma tempot, till förmån för hektiska strider och ofta ganska humoristiska dialoger. För fansen kan det säkert vara intressant att få veta vad som ledde fram till händelserna i Breath of the Wild, men personligen har jag svårt att engagera mig i den ganska tradiga berättelsen. Spelmässigt är det dock kul, åtminstone i lagom långa spelsessioner. Destiny Warriors-upplägget är ju väldigt repetitivt, men det är tajt och välgjort för vad det är. Och ibland vill man bara luta sig tillbaka, slappna av en stund och krossa en hel monsterarmé på egen hand.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.