"Inte mer kreddigt att komma från Hollywood än från Värmland"

Publicerad:
Hembränt och rednecks räddar världen i Karlstadsstudion The Nuttery Entertainments nya spel. Magnus Jansson och Erik Öhrnér hittade inspirationen i den amerikanska södern. Foto: Carl Edlom/The Nuttery Entertainment

För Magnus Jansson och Erik Öhrnér som driver spel- och animeringsstudion The Nuttery Entertainment handlar det om att berätta.

Nu släpper de spelet där hembränd whisky kan rädda världen undan raglande zombies.

Vi möter en dystopisk värld.

Allt är kraschat, nästan alla människor är döda, apokalypsen är här. Vi befinner oss i den amerikanska södern, ett skitigt tillhåll som befolkas av raglande zombies. Mänsklighetens enda hopp står till en överlevande familj i samhällets utkanter som bränner sin egen whisky, men som inte alltid kommer så bra överens. Deras whisky har dock visat sig vara det enda som biter på de odöda. Men kan familjen enas för att möta det överhängande hotet eller kommer världen som vi känner den att falla i händerna på varelser med stor aptit på mänsklig hjärna?

– Om världen nu går åt helvete, så är det väl självklart att den ska räddas av folk från Louisiana som bränner egen whisky, säger Magnus Jansson med ett brett leende.

– Det här är en berättelse om hopp och familjeliv i en milt sagt dyster verklighet.

Berättelsen han syftar på utspelar sig i spelet "Whiskey & Zombies" som släpptes i dagarna. Spelet blandar stora skopor humor med skräck och överlevnadsinstinkt. Det är skapat av spelstudion The Nuttery Entertainment som har sin bas i Karlstad med mindre kontor i Los Angeles och Toronto. Magnus Jansson och Erik Öhrnér driver företaget och de nämner en viss uppdelning sinsemellan – en uppdelning med många gråzoner – där Magnus svarar mer för den skapande animeringsbiten och Erik för den kreativa affärssidan. Det var på Karlstads universitet de först träffades, strax efter sekelskiftet. De fann sig ofta ensamma kvar efter lektionstid med tillgång till universitetets tekniska maskinpark som gav dem möjlighet att utforska foto, film och animation. De har båda en bakgrund i musiken – Magnus som låtskrivare och sångare i Karlstadsbandet Stoned och Erik som musikjournalist.

– Jag var en gammal sci-fi-nörd som ville skapa egna berättelser, börjar Magnus som till stor del lärde sig hantverket på egen hand genom ett stort intresse.

– När vi började göra animerad film tillsammans så spelade vi bort en massa tid samtidigt, vi satt långt in på nätterna. Så det blev naturligt att förena animation och spel, våra två största intressen.

Det visuella berättandet hade Magnus redan erfarenhet av genom flera musikvideos till sitt band.

– När vi i Stoned började lyssna på country, det var lite udda eftersom vi var ett punkrockband, blev det allt mer intressant med historier. Att berätta något.

Familjeklanen med Hank i spetsen bränner eget och bekämpar de odöda.
Familjeklanen med Hank i spetsen bränner eget och bekämpar de odöda.

Skrämmer och värmer

Erik och Magnus bildade Assorted Nuts tillsammans med några andra men har nu hoppat över till det nya företaget The Nuttery Entertainment. En av de första karaktärerna som skapades var Dwayne "The Goob" Dunderson – en figur från vischan i Alabama som man fick följa i en rad animerade avsnitt. Den amerikanska södern är något som återkommer i Erik och Magnus arbete, nu senast i "Whiskey & Zombies". Södern beskriver de som en plats som både fascinerar, skrämmer och värmer.

– Vi hyser en stor kärlek till södern, många tror att vi hela tiden försöker göra narr av människorna där, men så är det inte, förklarar Magnus.

Inför arbetet med "Whiskey & Zombies" gjorde de en omfattande resa genom Louisiana. De hittade miljöer, byggnader och annat som implementerades i spelet.

– Under den resan var vi med om en hel del saker, saker som vi själva inte riktigt tror hände! Vi fick uppleva nidbilden som finns av södern, men även mycket annat såklart. Och en stor del av det har vi bakat in i spelet. Vi har skapat en fiktiv, helt uppdiktad miljö som finns i verkligheten.

Han utvecklar:

– Under resan togs ungefär 5 000 bilder som vi sedan använde när vi byggde vår spelvärld. Allt från texturer, hur saker ser ut till människor vi träffade. Det blev grunden i spelet. Om det finns en "sanning" i botten när du hittar på saker, så blir det väldigt mycket bättre.

Den verkliga småstaden New Roads i Louisiana är förlagan till spelvärlden.

– I spelet finns gemytliga platser, barer och utflyktsmål. Men spelaren får också uppleva the swamps, träsken med alligatorer, säger Erik.

Det här upplägget med att låta rednecks bekämpa zombies med hembränd whisky, det låter som ni nattsuddat fram den idén?

– Haha, skulle jag se en zombie komma mot mig på gatan skulle jag nog vilja ta en shot direkt. Det är alldeles för lite drickande i alla zombie-serier och filmer! Vi tänkte att det skulle bli en kul spin på hela zombie-konceptet, säger Magnus.

Erik inflikar:

– Det görs så enormt många spel, serier och filmer med zombies så vi har försökt att hitta något unikt. Vi tar ett udda grepp på hela grejen genom humor. Men södern bjuder också på en stark känsla av familj och en stor värme människor emellan, så vi förstärker inte bara den där nidbilden.

Under tiden de utvecklat spelet har de arbetat med grunden till en tv-serie som bygger på samma värld.

– Storyn är alltid grunden i det vi gör, sedan försöker vi applicera den på olika saker. Som spel och tv-serier. De olika uttryckssätten är så sammanflätade i dag. Inställningen är att tänka stort när vi drar igång ett projekt.

Spelet är indelat i kapitel och varje level ger spelaren ytterligare inblick i de olika karaktärernas liv och personlighet.

– I spel arbetar vi med samma synopsis-upplägg och karaktärsbakgrund som man gör för film eller tv.

De har samarbetat i snart 20 år, Magnus Jansson och Erik Öhnér skapar egna världar genom spel och animationer. Deras karaktärer brukar vara underdogs, kanske har det att göra med att de tar sig an världen från Värmland.
De har samarbetat i snart 20 år, Magnus Jansson och Erik Öhnér skapar egna världar genom spel och animationer. Deras karaktärer brukar vara underdogs, kanske har det att göra med att de tar sig an världen från Värmland. Foto: Carl Edlom

"Dricker du för mycket svimmar du"

Arbetet med att skapa karaktärerna till animeringarna och spelen kan sträcka sig över flera år. Både Erik och Magnus berättar om ett nära förhållande till sina skapelser som blir allt mer levande i takt med att deras livshistoria blir allt mer omfattande.

– Det blir ju personligheter som vi umgås med kan man säga. Varför pratar Hank, som är en av de fyra i whisky-familjen, som han gör och varför beskriver han sin farfar som en "Fox News loving racist"? Vad hände honom när han var med i Vietnamkriget? Alla karaktärerna har en historia, en utarbetad bakgrund.

Många av karaktärernas röster gör Magnus och Erik själva.

– Vi lärde oss tidigt att det kan vara dumt att lita på att andra kan göra jobbet. Vi har ofta rollen som producenter och tar in hjälp på områden vi behöver. Men ju fler områden du själv behärskar, desto enklare är det att felsöka.

Tanken att världen ska räddas genom att pimpla whisky som håller zombieviruset borta kan tyckas alkoholromantisk, men baksidorna med alkohol tar stor plats i spelet.

– Bieffekterna av alkohol styr hur bra du klarar dig. Ju mer du dricker desto säkrare är du, men samtidigt blir spelet svårare för varje klunk. I takt med att du dricker får du allt svårare att röra dig, du siktar sämre och blir mer högljudd och drar åt dig fler zombies. Dricker du för mycket svimmar du. Det är en del av spelmekaniken.

Whiskyn visar sig hålla zombieviruset borta.
Whiskyn visar sig hålla zombieviruset borta.

Valet av miljö och den bitvis nidbildsaktiga ton som spelet har – appellerar det till en amerikansk marknad eller reagerar man tvärtom?

– I södern kan det nog vara känsligt. Men så uppdelat som USA är i dessa dagar så är det nog 50/50 mellan de som hyllar och ratar. Vi vänder oss mot zombiekulturen snarare än någon viss region. Målgruppen är lite äldre, spelet har ett drag av retro och flirtar med arkadspel.

Foto: Carl Edlom

"Kan bli sjukt stort"

Erik Öhrnér och Magnus Jansson pratar om möten med Hollywood-regissörer, ett av de kommande projekten handlar om det japanska arkadspelet "Galaga".

– Det är stora stjärnor som vill samarbeta med det lilla bolaget i Värmland som ska ta över världen! Det är ett häftigt projekt som kan bli sjukt stort, säger Magnus.

Att utgå från Värmland i er bransch, hur ser ni på för- och nackdelarna med det?

– Vi har alltid sett det som en fördel. Det är inte långt till världen härifrån. Med åren har vi märkt att vi kommer med ett eget tänk, som nu när vi arbetar med ett japanskt bolag och folk från Hollywood. Vi tar med det värmländska berättandet till bordet. Det blir en kontrast, något nytt. Det är ingen i Hollywood som känner till platsen vi kommer ifrån, just därför blir det ihågkommet, säger Erik.

– Vi är ju dumma nog att tro att det inte är bättre, mer kreddigt, att komma från Hollywoodindustrin än från ingenstans i Värmland, ler Magnus.

– Ofta har vi sparkat in dörrar vi inte insåg var stängda. Vi har varit i alla slags rum, träffat hög som låg och alla tar vi på oss byxorna ett ben i taget. Vi har aldrig haft någon överdriven respekt gentemot folks titlar eller status.

De karaktärer ni skapar för film och spel, vad tycker ni kännetecknar dem?

– De brukar vara lite osnygga och småfeta. Baserade på oss själva kanske, haha. Många av dem är underdogs, det är nog ett tema. Kanske har det med att vi är från Värmland att göra.

Båda tystnar kort för en sekunds självreflektion.

– Ja, karaktärerna kan ja vara det man själv vill vara, säga det man skulle vilja säga och så vidare. Det finns säkert mycket för en psykolog att peta i här.

Magnus försöker ringa in det fundamentala i deras arbete:

– Jag gör nog inte stå stor skillnad på verklighet och fiktion. En tråkig historia kan alltid göras bättre. Man ska aldrig låta sanningen komma i vägen för en bra historia som det heter. Alla de historier jag berättar blir en del av mig, en del av min verklighet. Så ju häftigare historier man kan berätta, desto häftigare blir ens verklighet.

Artikeltaggar

AlkoholErik ÖhrnérFilmJapanKarlstads universitetLos AngelesMagnus JanssonNöje/KulturRockSpelSpelutvecklingUSAwhiskyZombie

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare