Låt inte Black Friday leda till en baksmälla för plånboken

Debatt
PUBLICERAD:
För att undvika onödiga inköp under Black Friday kan du försöka att undvika frestelsen. Håll dig borta från såväl fysiska som virtuella butiker, och öppna inte mejl med reaerbjudanden, skriver Peter Karaszi och Shoka Åhrman.

Förra året spenderade vi svenskar över sju miljarder kronor under Black Friday, och årets version av den populära readagen verkar bjuda på ännu högre volymer. Men för dig som sitter hemma med bankkortet redo att fynda är det viktigt att tänka först innan du köper.

Shoka Åhrman, sparekonom på SPP.
Foto: SPP

Black Friday symboliserar för många en möjlighet att köpa den där mobilen eller tv-apparaten man annars inte haft råd med. Men för de kanske flesta är det till syvende och sist en dag för känslomässigt skuldfri konsumtion av varor man inte nödvändigtvis behöver, men däremot "villhöver". Även om vi bortser från den klimatpåverkan som denna konsumtionshets resulterar i, kvarstår privatekonomiska risker som följd av detta beteende.

Undersökningar visar att hela 60 procent känner en press att handla på Black Friday. Samtidigt ångrar en av sex ett köp de gjort under rean. Så varför känner vi oss pressade att shoppa loss, även om vi vet att vi kanske kommer att ångra köpet efteråt?

Som människor är våra hjärnor programmerade för att gilla hetsen kring Black Friday. Delvis handlar det om den så kallade "social proof"-teorin, att vi helt enkelt vill passa in genom att agera som andra, men även om det faktum att våra hjärnor går igång på snabba belöningar. När vi gör ett "kap" på rean aktiveras hjärnans belöningscentrum, vilket får oss att må bra i stunden.

Peter Karaszi, ekonom och författare.
Foto: Privat

Hur kan du då kringgå din egen hjärna, och säkerställa att du inte vaknar upp dagen efter rean med en ekonomisk baksmälla? Ta del av dessa råd innan du klickar på köpknappen:

1. Kör tvåmetersregeln för rea-erbjudanden

För att undvika onödiga inköp under Black Friday kan du försöka att undvika frestelsen. Håll dig borta från såväl fysiska som virtuella butiker, och öppna inte mejl med reaerbjudanden. Ta istället två stora steg tillbaka och fundera på vad du behöver, och vad du verkligen vill lägga dina pengar på.

2. Påminn dig själv om att rea inte behöver betyda billigt

Det finns inget krav på att en butik, vare sig den är fysisk eller online, måste jämföra ett rabatterat pris med ett ordinarie pris. Istället kan de jämföra med t ex ett högre ”rekommenderat pris”. Betänk att prissänkningar i samband med stora reor, som exempelvis Black Friday, inte nödvändigtvis är så stora som de utger sig för att vara.

3. Gör din hemläxa, och pruta

Om det trots allt finns något som du verkligen behöver köpa under Black Friday, gör då först din hemläxa. Hitta de bästa priserna på olika jämförelsesajter och glöm inte att pruta. Vi har en ny prutkultur i Sverige och på många varor kan man fråga efter ett bättre pris med goda chanser att få det (exempelvis om varan är dyr eller om man gör ett större inköp).

4. Undvik tilläggsförsäkringar

En annan vanlig fallgrop för dig som behöver köpa något under rean är att råka övertalas att teckna olika slags tilläggsförsäkringar på inköp av sådant som mobiltelefoner, cyklar och hemelektronik. De är oftast onödiga och alltid för dyra.

5. Vad du än gör: låna inte pengar till julklappar, resor och mat

Det kostar nästan alltid mer än det smakar, i efterhand. En tumregel är att se konsumtionslån som ”mentalt förbjudna” och det gäller även mindre inköp på kredit och avbetalning.

6. Glöm inte din ”ångervecka”

Många ångrar spontana beslut men glöm inte att du har rätt att ångra dig. Köper du på nätet har du rätt att returnera varan, med få undantag, inom 14 dagar och få tillbaka pengarna. Fysiska butiker beslutar själva om de vill erbjuda öppet köp (pengarna tillbaka) och bytesrätt och de allra flesta gör det. Så fråga efter öppet köp och spara kvittot.

Peter Karaszi

Ekonom och författare till ”Bli rik långsamt!”

Shoka Åhrman

Sparekonom på SPP

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.