• idag
    22 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    23 jan
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    24 jan
    -1°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    25 jan
    -3°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    26 jan
    -6°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

En berättelse om Värmlands framtid

Debatt
PUBLICERAD:
Äntligen en vackert rödmålad bussfil i mitten så bussen kan svänga vänster, en bred cykel- och gångväg och så två filer för biltrafik, skriver Per-Inge Lidén.
Foto: Tommy Andersson
Att vara kommunpolitiker är att arbeta för det som är här och nu – men också att våga drömma och berätta om det samhälle man vill vara med och skapa, skriver Per-Inge Lidén.

Vandrade på den nysvarta asfalten genom undergången vid Löfbergs kafferosteri. Blev lite lycklig. Så fint det blivit! Äntligen en vackert rödmålad bussfil i mitten så bussen kan svänga vänster, en bred cykel- och gångväg och så två filer för biltrafik. En början på ombyggnaden av Hamngatan och hela området runt järnvägsstationen. Det ska bli gott om plats för kollektivtrafik från när och fjärran, en snabbusslinje mot sjukhuset och Jakobsberg, en rejäl cykelväg, övergång för människor rakt in i fina Stadsträdgården – och stadsgata för bilar.

Att vara kommunpolitiker är att arbeta för det som är här och nu – men också att våga drömma och berätta om det samhälle man vill vara med och skapa. Såhär tänker jag om Värmland 2040.

Vi har en snabb förbindelse mellan Oslo och Stockholm. Det tar 30 minuter från Karlstad till Örebro, knappt två timmar till Stockholm och en timme till Oslo. Karlstad har blivit den naturliga mötesplatsen mellan våra två skandinaviska huvudstäder.

Vi har öppnat en rad tågstationer i Värmland med täta förbindelser. Mot Göteborg har vi rätat tåglinjen så första station i Edsvalla nås på några minuter. Österut stannar man till vid sjönära området Skattkärrsstrand innan färden går vidare. Andra snabbtåg går direkt mellan kommunernas huvudorter. Länsbussarna går i 20-minuterstrafik i sina stomlinjer och några av dem är specialbyggda med bra arbetsplatser som gör att man kan börja arbetsdagen den minut man kliver ombord.

På landsbygden snurrar små bilar – som med tiden blivit förarlösa. De beställs genom en app och kan plocka upp människor vid deras hem och köra dem till närmaste hållplats för tåg eller länsbuss.

Våra städer och samhällen har sammanhängande cykelstråk och detsamma gäller utefter länets stora vägar. Med bra cyklar med lastkapacitet klarar man lätt mindre avstånd på en kort tid – vilket ger bättre hälsa åt oss värmlänningar som en extra bonus.

I städer och samhällen finns bilar ofta i bilpooler som gör att de används effektivt. På landsbygden odlas biodrivmedel som komplement till annan växtodling. De flesta fordon går dock på vätgas eller el – som också produceras i vårt landskap genom att det finns solceller på alla tak, en väl utbyggd vindkraft och en effektiv vattenkraft. Genom värmländskt ägande och avsättningar till bygden omkring kraftverken stannar merparten av vinsten från elproduktionen i Värmland.

För att åka kollektivtrafik har vi en gemensam enhetstaxa för hela Värmland. Ett länskort med en enda zon som om den fås av arbetsgivaren är en skattefri förmån.

I Värmland behöver vi alla varandra. Oavsett om vi bor i norr, söder öster eller väster. Så tänker jag.

Per-Inge Lidén

Språkrör MP Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.