Patric Hamsch till NWT Media – blir redaktionell digitalchef

Nyheter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Patric Hamsch blir ny redaktionell digitalchef för NWT Media. Han lämnar rollen som chef för Sportbladet i Stockholm och får istället promenadavstånd från hemmet till jobbet i NWT-huset i Karlstad.
Patric Hamsch blir ny redaktionell digitalchef för NWT Media. Han kommer närmast från rollen som chef för Sportbladet.
– Det känns mycket bra, jag är laddad för att bidra med allt jag kan till NWT:s fortsatta digitala utveckling, säger Patric Hamsch om sitt nya uppdrag i hemstaden Karlstad.

Mikael Rothsten, vd för NWT Media, är nöjd med rekryteringen.

– Vi befinner oss mitt i den digitala omställningen och satsar med full kraft på att utveckla arbetssätt som gör att vi långsiktigt stärker vår position som den viktigaste lokala nyhetsförmedlaren i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Patric kommer med sin erfarenhet att bli betydelsefull för oss i det fortsatta arbetet.

Omställningsresa

Intresset för att ta del av lokal journalistik är stort och NWT Medias titlar lockar allt fler digitala betalande läsare.

Rollen som redaktionell digitalchef innebär att Patric Hamsch blir chef för NWT Medias gemensamma breakingdesk, samt får ett ansvar för att leda NWT Medias redaktionella digitala omställningsresa. Patric Hamsch kommer också att sitta med i ledningsgruppen för medieverksamheten.

– NWT Media är redan på en mycket spännande resa när det gäller den digitala omställningen och gör många saker helt rätt. Jag är väldigt glad över att få bli en del av denna omfattande satsning. För mig handlar det om att alltid utgå från användarna, hela tiden vässa produkterna och våga testa nytt, säger Patric Hamsch.

OS och VM

Patric har en lång redaktionell bakgrund. 2008-2011 var han redaktionschef för SVT Nyheter Värmland. Han har därefter arbetat på SVT Sport som nyhetschef, digital chef och med en rad stora mästerskap som fotbolls-VM, OS och skid-VM. Han kommer närmast från rollen som chef för Sportbladet i Stockholm.

Efter många arbetsår i Stockholm blir Karlstad utgångspunkt även jobbmässigt.

– Jag har bott i Karlstad sedan slutet av 90-talet och har pendlat till Stockholm i snart tio år. Jag går nu från att ha 2,5 timmes väg till jobbet till 2,5 minut och det ska bli intressant att se vad jag kan göra med all tid och energi som jag nu förhoppningsvis kommer få.

Planen är att Patric Hamsch tillträder sitt nya jobb i början av 2021.

Fakta

NWT Media

NWT Media är ett av Sveriges ledande mediehus som genom 18 varumärken levererar lokal journalistik via sajter, appar och printprodukter i Värmland, Dalsland och Skaraborg.

NWT Media omsätter cirka 400 miljoner kronor och har cirka 260 anställda. Moderbolaget NWT Gruppen äger dessutom ett fastighetsbestånd och bedriver distributionsverksamhet.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.