Prioriterar dubbelspår Karlstad-Kil

Publicerad:
Både Karlstads och Kils kommuner tycker att det är viktigast att det anläggs dubbelspår Karlstad-Kil när Värmlandsbanan ska byggas ut. Foto: Christer Wik

Ett dubbelspår Karlstad-Kil ligger högst upp på önskelistan i de svar som kommunerna har gjort på Trafikverkets utredning om dubbelspår Kristinehamn-riksgränsen på Värmlandsbanan.

– Det är jätteviktigt både för att korta restiden och öka kapaciteten.

Det konstaterar Frida Pettersson (C), kommunalråd i Karlstads kommun.

Värmlandsbanan är landets mest trafikerade enkelspår och speciellt sträckan Karlstad-Kil med närmare 100 tåg per dygn är mycket hårt belastad.

Även Trafikverket har sett behovet av utbyggnad till dubbelspår framför allt mellan Kristinehamn och Kil och har gjort en fördjupad utredning för dubbelspår även vidare till riksgränsen.

Väldigt tät trafik

Denna har nu kommunstyrelserna i Karlstad och Kil remissvarat på.

– Utbyggnad till dubbelspår är en högt prioriterad fråga för oss, framför allt till att börja med på sträckan Karlstad-Kil i och med att tågtrafiken är så tät där, säger Frida Pettersson.

I samband med en utbyggnad där vill Karlstads kommun se ett bygge av en cirka en kilometer lång tunnel under Bryngfjordsbacken och delar av I2-skogen och att flytta järnvägen närmare E18 i Skattkärr för att reducera buller, minska barriäreffekten och öka hastigheten.

– Det är jätteviktigt både för att korta restiden och öka kapaciteten på Värmlandsbanan och därmed kunna föra över ännu mer gods från vägarna.

– Och hela projektet med att minska restiden Oslo-Stockholm till under tre timmar är väldigt betydelsefullt för Karlstadsregionen.

– Den korridoren växer sig allt starkare och förhoppningen är att få in delar av utbyggnaden av järnvägssträckan i den nationella infrastrukturplanen när den uppdateras, säger Frida Pettersson.

"Är jättepositivt"

– Det är jättepositivt för Värmland om vi får de här investeringarna. Utredningen pekar också på var de största bristerna är och det är mellan Kil och Karlstad, säger Kils kommunalråd Anders Johansson (S).

I sitt remissvar framhåller kommunen att dubbelspår på den sträckan är högst prioriterat.

– Om man är tvungen att prioritera de här investeringarna så borde man prioritera där proppen är som störst tycker vi, säger Anders Johansson.

Artikeltaggar

Anders JohanssonFrida PetterssonKarlstadKilPolitikTågtrafikTrafik

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare