Att prenumerera på ljus

Krönikor
PUBLICERAD:
Anna Ekegren

November och vi är i den mörka årstiden. Nu gäller det att hitta ljuspunkter i vardagen. En ljuspunkt för mig är att Konsument Europa bytt namn till ECC Sverige och på så sätt får en allt starkare knytning till vårt europeiska nätverk. I detta har vi skapat ny webbplats som frågebaserat guidar konsumenter rätt i sina problem, en mörk höstkväll kan lätt spenderas där.

En annan ljuspunkt i mörkret är att supa in ny kunskap. I en värld utan resande kommer internationella möten hem till oss i den digitala världen. Ett exempel är den europeiska konferensen om konsumenträtt som varje år arrangeras av den europeiska rättsakademin. I år var flera ämnen tagna från den så kallade Konsument Agendan vilken anger inriktningen för Europeiska Kommissionens arbete på konsumentområdet de kommande åren. Två stora områden är gröna övergångar och digitalisering.

En talare som fångade min uppmärksamhet var en professor i konsumenträtt som pratade om ”The shift to “servitisation” and the lack of regulation”. Här syftar man på att företag erbjuder mer och mer tjänster idag och en svensk benämning skulle kunna vara ”tjänstefiering”. Som exempel gavs att en tillverkare av glödlampor inte längre säljer glödlampor utan ”ljus som service”, det vill säga att konsumenten inte äger glödlamporna utan prenumererar på tjänsten ljus. Bra för miljön kan man tänka med färre produkter i omlopp och smidigt för konsumenten. Men det finns snåriga saker runt detta ämne. Blir det verkligen bättre för miljön i slutändan? Vad får företag säga i sin marknadsföring av tjänsten och framförallt, vad gäller rent konsumenträttsligt på detta område?

EU:s konsumenträttslagar fokuserar på försäljning av produkter. Genom konsumentköplagen får vi det skydd vi är vana vid när det kommer till rätt att reklamera och förseningar. Men om det nu inte är en produkt vi köper längre, vilka rättigheter och skydd har vi konsumenter då?

I Sverige finns även konsumenttjänstlagen som gäller när man som konsument köper en tjänst av ett företag. I lagen ses en tjänst som arbete på mark och byggnader såsom husrenoveringar, arbete på lösa saker exempelvis reparation av tv och förvaring av lösa saker som till exempel magasinering av möbler. Men att prenumerera på tjänsten ljus passar inte klockrent in i denna definition.

När tvingande lagstiftning saknas blir avtalet mellan konsument och företag viktigt. Avtalet styr dina rättigheter som konsument och villkoren i det ska enligt avtalsvillkorslagen vara skäliga. Avtalsvillkorslagen är en lag som styr hur avtal mellan konsumenter och företag får se ut och är till för att skydda dig som konsument från oskäliga villkor. Så som situationen är idag så gäller det för konsumenten att läsa det finstilta och veta vad man bundit upp sig på.

Låt oss hoppas att lagstiftningen som skyddar oss konsumenter hinner med utvecklingen av tjänstefiering, för vem är inte sugen på en prenumeration av ljus så här när vi är inne i årets mörkaste månad.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.