Hoppa till huvudinnehållet

Lars Lerin öppnar med Lena Cronqvist - och stänger

Publicerad:
Reporter Lena Richardson
Lena Richardson
lena.richardson@nwt.se
Lena Cronqvist ställer ut hos Lars Lerin. Det blir en annorlunda utställning: Sandgrund kommer att ha öppet i helgen, men stänger sedan hela museet tills vidare.
Lena Cronqvist ställer ut hos Lars Lerin. Det blir en annorlunda utställning: Sandgrund kommer att ha öppet i helgen, men stänger sedan hela museet tills vidare. Foto: Lisa Olaison

På Sandgrund möts i helgen två av den svenska samtidskonstens allra största. Lars Lerin öppnar en ny utställning med Lena Cronqvist i sin gästhall, men upptakten kommer att följas av en lång paus.

– Vi har öppet nu bara nu under helgen, sent tar vi en paus helt enkelt och hoppas att det ljusnar, säger Lars Lerin.

Junior Lerin ställer upp stolar och sätter upp brandgula avspärrningsband mitt i gästhallen, inför Lena Cronqvists besök på fredagens pressvisning. Här är det tänkt att hon ska sitta och bli intervjuad, men när hon anländer är hon inte så road av att bli inföst i ett fack.

– Jag tänkte gå runt och titta först, säger hon och tar sig en tur längs galleriväggarna, där Lars Lerin satt upp verk hon gjort under en lång period.

De äldsta är från 60-talet.

Landskapen först

– Det är kul att se de gamla grejerna, säger hon.

Hon berättar att hon ser dåligt numera, men hon känner igen de flesta verken. Hon är speciellt nöjd med att Lars Lerin valt att ta med flera landskapsmålningar.

Målningen som Lars Lerin håller i, är den allra första Lena Cronqvist-målning han köpte.
Målningen som Lars Lerin håller i, är den allra första Lena Cronqvist-målning han köpte. Foto: Lisa Olaison

En sådan var också den allra första Cronqvist-målning han köpte.

– Det är ett landskap jag köpte i Stockholm 1974, när jag gick på konstskola. Det var så stort för mig att köpa en av henne. Hon ställde ut på Doktor Glas då. Utställningen hette Nära marken och hade enormt stora närbilder av marken. Hon hade en stor målning med kråkris. Det var så fruktansvärt fint och jag var helt förstörd! Sen har jag följt henne.

Otäcka lekar

Med åren har han köpt fler av hennes målningar och faktum är att alla verken som visas på utställningen kommer från hans privata samling. Där finns ännu fler: grafiken fick inte plats, till exempel.

Däremot finns flera varianter på hennes mest kända tema: flickorna som leker med dockor - eller är det egentligen dockor? En del tycker att bilderna är lite otäcka, men Lars Lerin hör inte till dem.

"Leka konstiga lekar som barn, har väl alla gjort", säger Lena Cronqvist.
"Leka konstiga lekar som barn, har väl alla gjort", säger Lena Cronqvist. Foto: Lisa Olaison

– Jag känner inget skrämmande i dem. Det här med barn och föräldrar - hon tar ut svängarna väldigt, men det är så drastiskt att det blir nästan roligt samtidigt, säger Lars Lerin.

– Som barn gjorde man väl konstiga saker? Leka konstiga lekar som barn, har väl alla gjort, säger Lena Cronqvist själv.

"Extremt envis"

Mårten Castenfors, chef på Liljevalchs, som följt henne till Karlstad, ser henne som en konstnär som alltid följer sin egen linje.

– Hon är sig själv nock. Man kan sätta en bomb under henne, men hon fortsätter ändå med sina teman. Hon är i grunden en fantastisk målare. Hon är en tematiker och hon är en extremt envis människa, säger han.

– Ja, det tror jag man måste vara om man ska bli konstnär, säger hon om envisheten.

Hur har du gjort för att alltid våga gå din egen väg?

– Det går inte att svara på - jag har försökt göra det jag trodde var bra. Sen har jag säkert haft fel många gånger, men det är ju en annan sak, säger hon.

Lena Cronqvists 60-talsmålningar ger Mårten Castenfors rysningar av välbehag, berättar han.
Lena Cronqvists 60-talsmålningar ger Mårten Castenfors rysningar av välbehag, berättar han. Foto: Lisa Olaison

Drivet att utforska och våga pröva finns kvar, även om synen sätter hinder för måleriet. Lars Lerin föreslår att hon kanske kan skulptera och hon nappar direkt:

– Jag måste nog pröva det, om det går.

Karlstad ingen favorit

Lena Cronqvist är född i Karlstad och så var även hennes man Göran Tunström, som växte upp i Sunne. Att nu, direkt efter en stor utställning på Waldemarsudde, följa upp med en utställning i Karlstad känns dock inte som någon hemkomst.

– Jag har inte kommit hem riktigt, det känns inte så, säger hon och skrattar.

Lena Cronqvist bor i Stockholm men har tillbringat många somrar på Västkusten. I Värmland har hon inte varit så mycket, sedan hon flyttade som ung.
Lena Cronqvist bor i Stockholm men har tillbringat många somrar på Västkusten. I Värmland har hon inte varit så mycket, sedan hon flyttade som ung. Foto: Lisa Olaison

– Karlstad har jag aldrig riktigt tyckt om om man får säga så! Jag har ju knappt varit i Värmland.

– Du är mer en Kosterböna, säger Mårten Castenfors.

Hon räds heller inte att spräcka bilden av Värmland som ett alldeles särskilt gemytligt landskap.

– Jag vet att Göran skulle visa mig det riktiga Värmland och då åkte vi upp nära Sunne och hyrde någonting och det var ju inte alls som han hade trott! Han sa att i Värmland är det så lätt att få kontakt med folk och de släpper in en så fort man knackar på dörren, och det var det ingen som gjorde! De var precis som alla andra, säger hon.

Utställningen öppnar i helgen, med högst 50 besökare i taget, avstånd och handsprit. "Vi gör så eftersom hon kommer och vi hade planerat vernissage. Sen tar vi en paus och så får vi hoppas att det ljusnar i februari eller på vårkanten. Det är ju ingen idé att vi sitter här och ugglar och väntar på en och annan ströbesökare", säger Lars Lerin.
Utställningen öppnar i helgen, med högst 50 besökare i taget, avstånd och handsprit. "Vi gör så eftersom hon kommer och vi hade planerat vernissage. Sen tar vi en paus och så får vi hoppas att det ljusnar i februari eller på vårkanten. Det är ju ingen idé att vi sitter här och ugglar och väntar på en och annan ströbesökare", säger Lars Lerin. Foto: Lisa Olaison

Artikeltaggar

KarlstadKonstKändisarLars LerinLena CronqvistLerinmuseetUtställningarVernissager

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.