Norge gillar Värmland. Mest på sommaren och många gånger är det för att handla de kommer hit..
Nu vill bland annat Visit Värmland se hur man kan göra Värmland än mer attraktivt.
– Kunskapen vi fått i undersökningen gör att vi kan utveckla Värmland vidare, säger Visit Värmlands vd Mia Landin.
I somras genomfördes en undersökning om norrmännens attityder och resvanor till Värmland.
– Vi samarbetade med Region Värmland och hade lite olika ingångsvinklar. För besöksnäringen har det varit viktigt att se hur vi kan få våra norska gäster att stanna längre när de besöker oss, vad de uppskattar men också vad de saknar, säger Mia Landin, vd för Visit Värmland.
Bland svaren kunde man se att våra grannar i väst förknippar Värmland med bland annat gränshandel, friluftsliv och positivism. Men också att Värmland är som mest attraktivt när det är sommar.
De tusen norrmän som svarade på undersökningen fick också berätta hur god kännedom de har om länet. Störst kännedom har man om Värmland i Viken, Oslo och Innlandet. Två av tre tillfrågade uppger att gränshandel varit syftet med resan till Sverige vid något tillfälle under de senaste två åren.
Öka attraktiviteten
Mia Landin säger att många svar var förväntande, men det finns stora regionala skillnader om Värmland hos våra grannar. Den vetskapen gör att man i framtiden kan jobba mer målgruppsanpassat med marknadsföringen.
– Vi vet att norrmännen uppskattar våra herrgårdar och självklart gränshandeln, men kunskapen vi fått gör att vi kan utveckla Värmland vidare för den här viktiga gruppen.
Någon ”åtgärdslista” finns inte än.
– Vi lever inte i post-corona än, men vi ska titta på hur vi över tid kan öka attraktiviteten. Vi måste titta på platser som kan attrahera barnfamiljer. Vi vet också att man gärna vill bo bra och äta gott. Vi kanske kan titta på hur vi kan utveckla kultur och evenemangsbiten på våren och helger.
Shopping och kultur är också något norrmännen efterfrågar, där kan man kanske förpacka det på ett annat sätt menar Mia Landin.
– Vi måste också hantera situationen vi befinner oss i nu. Det är jobbigt för gränshandeln och vi är mitt emellan två säsonger. Det ser bra ut för vinteranläggningarna nu, men man lever samtidigt med en stark oro i magen för om det kommer nya restriktioner.
Positivism
Mia Landin betonar att undersökningen är gjord i somras och man får se den utifrån den situation som då rådde.
Hade svaren sett annorlunda ut, säg sommaren 2019?
– Ja, det är jag övertygad om, men svaren på frågorna som sträcker sig över tid hade sett likadana ut det tror jag. Som vad man kunde gjort för få dem att stanna längre eller åka oftare.
– Norrmännen förknippar Värmland med positivism och att det är koseligt att ta sig en tur hit.
Så de har inte sett nig nöjda på Värmland?
– Snarare tvärt om, och det ska vi utveckla ännu mer så att de nästan inte vill åka hem. Norrmännen är oerhört betydelsefulla för den värmländska besöksnäringen.
Fotnot: Undersökningen genomfördes i samarbete med Visit Värmland och Region Värmland samt gränskommunerna Årjäng, Eda och Torsby.