En chef som stöttar personalen och markerar beslutsamt mot kränkningar från kunder. Det är vad som behövs för att få en rimlig arbetssituation för unga kvinnor i serviceyrken. Det menar Julia, 23, från Karlstad.
Karlstadstjejen Julia, som egentligen heter något annat, känner väl igen det som forskaren Anna Fyrberg Yngfalk talar om i artikeln intill.
– Som kvinna, och framför allt ung kvinna, inom restaurangbranschen kommer man att utsättas för sexuella kränkningar och obehagliga närmanden. Så är det. Det kan vara allt från kommentarer om ens kropp till sexuella inviter. Män plus alkohol i kombination med maktordningen kund-servitris blir inte bra.
Forskaren: "Oacceptabelt att anställda ska behöva vara rädda"Julia har jobbat på olika typer av ställen.
– Jag har jobbat i bar, på café och på restaurang. Min erfarenhet är att det är omöjligt att undvika att det sker. De insatser som kan sättas in för att förbättra arbetssituationen för dessa tjejer är, enligt min erfarenhet, en chef eller överordnad som redan från dag ett sätter ner foten.
Fick bra stöd
Hon har både dåliga och bra erfarenheter när det gäller vilket stöd hon fått från sina chefer.
– Min andra arbetsdag i en bar satt en man och pimplade en hel eftermiddag och kväll. Kommentarerna som jag först kunde avfärda blev grövre och grövre tills han började bli aggressiv när jag sa att jag inte var intresserad av att följa med honom hem. Chefen kom ut från köket och hörde. Han kastade ut honom, huvudet före, tog mig åt sidan och sa ”det här, det ska du aldrig behöva acceptera. Inte här. Så fort du känner dig otrygg, kom till mig. Du behöver inte lösa det här själv.”
– Det gjorde inte bara att jag genast kände mig tryggare utan också att jag jobbade bättre, jag var inte orolig på samma sätt.
Hon berättar också om platser där kommentarer, blickar och närmanden fick ske utan att servitriserna visste vart de skulle vända sig.
– I stället för att gå in till ett kontor och prata av sig eller få stöd gick man till toaletten och satt en stund tills ilskan hade svalnat. Det påverkade stämningen i arbetslaget och gjorde jobbet mycket tyngre.
Gör att man orkar
Julia menar att en chef som tidigt och tydligt, även i praktiken, markerar att kränkningar från kunder - och andra medarbetare - är oacceptabla inte kommer att hindra det från att ske, men är oerhört viktigt ändå.
– Det får den utsatta att orka med och att slippa skam. Det gör också att andra medarbetare vågar ingripa i högre utsträckning om man vet att det inte kommer leda till problem utan kanske snarare till beröm.