De allra flesta vill gärna ha ett levande centrum med fysiska butiker, men många sparar hellre lite pengar på marginalen genom att handla på nätet och hoppas att någon annan räddar stadskärnan, skriver Blanche Sande.
Nätjätten som är ökänd för att utplåna konkurrens, framför allt från småföretag, har etablerat sig i Sverige. Nu är det upp till konsumenterna att avgöra om det är så vi vill ha det.
Amazon har kommit till Sverige. Lanseringen uppmärksammades bland annat på grund av hemsidans uppseendeväckande översättningar. Kalsonger säljs till exempel under rubriken ”mäns bagageutrymme” (ordet trunk kan översättas till båda), och ordet våldtäkt dyker upp i överraskande sammanhang som en konsekvens av att ordet rape kan betyda både våldtäkt och raps.
De bisarra rubrikerna har orsakat sådan utbredd munterhet att man nästan undrar om företagets spinndoktorer har placerat rubrikerna där med flit. All PR kanske inte är bra PR, men roliga översättningsmissar flyttar fokus från nätjättens mörkare sidor.
Amazon konkurrerar med ett väldigt stort utbud, snabb leverans och låga priser. Dels är det ett av världens största företag, dels hjälper det i sammanhanget att Amazons konkurrenter ofta beskattas betydligt tyngre än Amazon. Ju större företag, desto bättre resurser att skatteplanera. Men den framgångsrika affärsmodellen bygger inte bara på stordrifts- och skattefördelar. Det faktum att nätjätten både är en försäljningsplattform och en försäljare på plattformen väcker frågetecken kring hur goda förutsättningar andra märken egentligen har att konkurrera med Amazons egna. Förra hösten rapporterade Wall Street Journal att algoritmerna utformats för att gynna plattformens egna märken.
Småföretag i handeln upplever inte direkt någon guldålder just nu, när politikers coronarekommendationer och en utbredd rädsla får folk att undvika fysiska butiker till förmån för näthandeln. Inte heller hade de någon guldålder tidigare. Enligt Svensk Handel har antalet företag i detaljhandeln, framför allt i de branscher där näthandeln är som mest intensiv, sjunkit kraftigt de senaste åren. Butiker som säljer kläder respektive hemelektronik har minskat med 27 respektive 26 procent mellan 2011 och 2018.
USA:s finansminister Steven Mnuchin sade förra året att Amazon har ”förstört detaljhandeln i USA”. Där kontrollerar Amazon en tredjedel av internethandeln. I Sverige tror e-handelsexperten Markus Varsikko att Amazon inom några år kommer att kontrollera nästan hälften av internethandeln.
Här skulle en optimist invända internetbutikerna inte kan konkurrera med fysiska butiker när det gäller själva köpupplevelsen. Man snubblar över saker i en bokaffär man aldrig skulle hitta på Amazon, och en tur på stan är trevligare än en halvtimmes slösurfande på en felöversatt amerikansk hemsida. Folk kommer inte att vara beredda att låta stadskärnorna dö.
En pessimist skulle svara att det är långt ifrån alltid människor agerar i enlighet med sina mål. Till exempel vill de allra flesta fortsätta ha kontanter i handeln samtidigt som de allra flesta själva betalar med kort. De allra flesta vill gärna ha ett levande centrum med fysiska butiker, men många sparar hellre lite pengar på marginalen genom att handla på nätet och hoppas att någon annan räddar stadskärnan. Jag har själv vänner och bekanta som gärna tar en tur på stan och provar kläder i butik – för att sedan gå hem och klicka hem dem för en hundring mindre.
Givetvis finns många som behöver spara varje hundring de kan. Men det finns också många som har råd att ta andra hänsyn än de krasst ekonomiska. Marknadsekonomin fungerar som bäst när konsumenterna har andra värden för ögonen än pengar – och så fungerar det ofta. Somliga väljer bort företag vars produkter tillverkas av lågavlönade arbetare i Sydostasien även om deras varor är billigast. Andra väljer närodlat, eller att skänka en slant till rosa bandet.
Frågan är om vi också är beredda att köpa en produkt i butik när exakt samma produkt finns tillgänglig billigare över nätet. Nu är det upp till oss konsumenter om svenska småföretag och lokala butiker ska klara av konkurrensen från Amazon, eller ätas upp av nätjätten.
Blanche Sande
Fri skribent