E-handeln håller på att slå ut de små, lokala butikerna. Småbutikerna måste steppa upp och bli mer digitala - men hur? I Torsby har handlarna gjort slag i saken och startar en gemensam digital handelsplats.
Tajmingen kunde inte vara bättre. Just när jätten Amazon lanserar sin svenska satsning möter handlarna i Torsby upp med Handla i Torsby - en liten men vass konkurrent, i alla fall just i Torsby. Här kan man få e-handelns alla fördelar samtidigt som man gynnar den lokala handeln.
Svår utmaning
– Många butiksägare undrar vad de ska göra för att klara sig mot e-handeln. Torsbyborna vill egentligen stötta sina lokala butiker, men många tycker att det är enklare och bekvämare att shoppa på nätet. Då funderade vi på hur vi kan hjälpa handlarna genom att använda e-handelns styrka i stället.
Det säger Örjan Classon, Torsbybo och en av grundarna till det framgångsrika produktionsbolaget Sticky beat, med kontor i Torsby och Karlstad.
Tre partners
Digitala innovationer är Sticky beats område, och det visade sig att två parter till gärna ville vara med på tåget: näringslivsföreningen iTorsby och Björn Elfgren. Klarälvdalingen och entreprenören Elfgren var med och grundade och byggde upp den digitala redovisningstjänsten Wint med bas i Hagfors, och är nu vd på Göteborgsbaserade Abicart, en av Sveriges största e-handelsleverantörer. Det är Abicart som har byggt den tekniska lösningen, som har enkelhet för både handlare och kunder som ledord.
– Vi har skapat en digital destination och det är lätt att hitta hit säger han.
Näringslivsföreningen med projektledaren André Liljemark i spetsen tror mycket på den nya handelsplatsen, som från början samlar 13 butiker.
– Det är butiker från Sysslebäck i norr ner till Torsby.
Tanken är att man enkelt ska kunna gå in och se vilket utbud de lokala butikerna har. Köpet görs klart på sajten, men hämta varan får man göra själv, i den fysiska butiken. Det handlar om så kallad click and collect, en hybrid mellan elektronisk och fysisk handel. Det personliga mötet med personalen finns kvar, vilket man tror uppfattas som positivt om det är det något fel på varan och man behöver returnera den. Då löser man det direkt i butiken.
– Vi kombinerar servicenivån i e-handeln med den fysiska butikens fördelar, säger Örjan Classon.
Sajten sattes igång på onsdagen, under ett premiärmöte på Turistbyrån i Torsby. Förväntningarna på den digitala handelsplatsen är höga. Flera av de deltagande handlarna framhöll coronapandemin som ett extra starkt skäl att finnas på nätet, och den nya gemensamma sajten har gjort det enklare och billigare att ta det digitala steget.