Hoppa till huvudinnehållet

Katja of Sweden – en vitamininjektion på museet

Publicerad:
Kristinehamns konstmuseum är redo för höstens stora satsning - utställningen om Katja of Sweden, den skånska modeskaparen som slog igenom stort i USA på 60-talet.
Kristinehamns konstmuseum är redo för höstens stora satsning - utställningen om Katja of Sweden, den skånska modeskaparen som slog igenom stort i USA på 60-talet. Foto: Lena Richardson

Sprakande färger, häftiga mönster och en stark känsla av formsäkert 60-tal är höstens stora satsning på Kristinehamns konstmuseum. På lördag öppnar en stor utställning om designern Katja of Sweden.

– En vitamininjektion! Man blir lite färg- och formbadad helt enkelt, beskriver Anna Sanfridsson, utställningsproducent.

Katja of Sweden är varumärket som designern Katja Geiger skapade. Hon var skåning, född 1920, och banade nya vägar i modet när hon bröt mot tidigare normer för hur kvinnors kläder skulle se ut. Hon var aktiv redan från slutet av 40-talet ända fram till början av 90-talet, men utställningen fokuserar på det färg- och formstarka 60-talet.

– Vi tycker att 60-talet är den fräckaste tiden, förklarar Anna Sanfridsson.

Ett bad i färg och form

Hon är utställningens producent och även konservator på Kulturen i Lund, där utställningen skapats. 60-talskänslan förstärks av tidstypisk musik.

– Det är Jimmy Smith, känd hammondorgelspelare från tiden. Tanken är att musiken ska vara en aktiv del av 60-talsandan. Vi vill ha en upplevelse med musiken när man kommer in här med glädje och ljus - en vitamininjektion! Man blir lite färg- och formbadad helt enkelt, säger Anna Sanfridsson.

  • En färgstark stickad långkofta.
    En färgstark stickad långkofta. Foto: Lena Richardson
  • Carl Johan De Geer var en av konstnärerna som skapade mönster för Katja.
    Carl Johan De Geer var en av konstnärerna som skapade mönster för Katja. Foto: Lena Richardson
  • På utställningen finns mängder av 60-talsnostalgi.
    På utställningen finns mängder av 60-talsnostalgi. Foto: Lena Richardson
  • I svartvitt gjorde Katja Geiger bland annat en judoinspirerad byxdress.
    I svartvitt gjorde Katja Geiger bland annat en judoinspirerad byxdress. Foto: Lena Richardson
  • Mönstrade stövlar skulle fungera även på dagens modescen.
    Mönstrade stövlar skulle fungera även på dagens modescen. Foto: Lena Richardson

Hennes känslor för Katja-designen är starka och varma och hon har även haft förmånen att träffa Katja, som avled 2017, 97 år gammal.

– Hon var en kvinna som verkligen visste vad hon ville. Hon var jättenoga med detaljerna, hon tog plats, men hon var fantastiskt trevlig och rar.

Hur tycker du att hennes design står sig?

– Väldigt bra! Om man kommer in här och tittar på designen, man fylls av ett wow! Jag tror att massor av yngre kvinnor skulle gett mycket för det här. Och det ser man ju på andrahandsvärdet, på tradera och så, att Katjas plagg går för höga summor, säger Anna.

Kläder som utropstecken

Hon ler och pekar mot en samling skyltdockor iklädda rödrosa klänningar och en stickad byxdress i rosa och grönt.

– Hade man sett det här gänget gå omkring ute på stan idag hade det väckt uppmärksamhet!

Nog skulle de här kläderna sticka ut, om man såg dem i rörelse på stan! Anna Sanfridsson tycker att Katja Geigers formgivning står sig.
Nog skulle de här kläderna sticka ut, om man såg dem i rörelse på stan! Anna Sanfridsson tycker att Katja Geigers formgivning står sig. Foto: Lena Richardson

Katja Geiger var nyskapande dels i form, dels i mönster. Hon inspirerades av gamla folklore-mönster, men samarbetade också med samtida konstnärer som Carl Johan De Geer.

Även hennes materialval - ofta jersey av bomull eller ull - gav nya möjligheter.

– Hennes motto var att göra bekväma kläder för den moderna kvinnan. Det var hon lite först med. På 40-50-talet var det ganska opraktiskt mode - hon ville göra kläder det gick att sätta sig i och att föra sig i. De är jättepraktiska! säger Anna Sanfridsson.

Störst i USA

Katja var även kvinnan bakom nymodigheten T3-jersey, där de tre T:na står för tvätta, torka, ta på. De var så lättskötta att det väckte misstänksamhet på den amerikanska marknaden - där hon tidigare gjort succé - det lät ju för bra!

Anna Sanfridsson, utställningsproducent och konservator och Åsa Tornborg, konservator, arbetar båda på Kulturen i Lund och har jobbat med att sammanställa utställningen om Katja of Sweden.
Anna Sanfridsson, utställningsproducent och konservator och Åsa Tornborg, konservator, arbetar båda på Kulturen i Lund och har jobbat med att sammanställa utställningen om Katja of Sweden. Foto: Lena Richardson

Det var ändå i USA hon blev störst. Efter utbildning på Konstfack och Beckmans drog hon till New York och slog igenom. Hon fick bland annat en egen avdelning på flotta varuhuset Saks och sålde in en hel kollektion till Harrods i London.

1966 gjorde hon den första svenska modevisningen i Paris - en journalfilm från den finns att se på utställningen, med klassiska modereportern Ingrid Schrewelius.

Kristinehamn är tredje stoppet för den turnerande utställningen, som startade i Lund i fjol och sedan fortsatte till Röhsska i Göteborg. Utställningen i Värmland är dock större än den som visades på Röhsska i somras. "Det är kul att få ha den som helhet", säger Lena Örtlund, till höger, här med kulturchefen Maria Lobell.
Kristinehamn är tredje stoppet för den turnerande utställningen, som startade i Lund i fjol och sedan fortsatte till Röhsska i Göteborg. Utställningen i Värmland är dock större än den som visades på Röhsska i somras. "Det är kul att få ha den som helhet", säger Lena Örtlund, till höger, här med kulturchefen Maria Lobell. Foto: Lena Richardson

Pionjär och företagare

Lena Örtlund, intendent på konstmuseet, lyfter också fram Katja Geiger som företagskvinna - en ensam kvinna dessutom i en mansdominerad bransch.

– Hon var en pionjär på många områden. Hon var nydanande i det hon gjorde, säger hon, som tycker det känns självklart att ett konstmuseum öppnar för en modeutställning.

Elin Jones, kommunikatör på Kristinehamns konstmuseum, inramad av färgstark 60-talsdesign.
Elin Jones, kommunikatör på Kristinehamns konstmuseum, inramad av färgstark 60-talsdesign. Foto: Lena Richardson

– Mode kan vara konst, tycker vi. Det finns mycket gemensamt i det visuella, identitet är ett begrepp som båda områdena jobbar med och kreativitet ligger till grund för båda. Sedan var ju Katja själv en spännande och intressant person!

Katja of Sweden - längst ner i bild - verkade i en värld fylld av män. På utställningen lyfts också fram hur hon gjorde för att ta sig fram.
Katja of Sweden - längst ner i bild - verkade i en värld fylld av män. På utställningen lyfts också fram hur hon gjorde för att ta sig fram. Foto: Lena Richardson
Svenska designern Katja of Sweden, alias Katja Geiger, skulle ha fyllt 100 år i år. Hon föddes 1920 och avled 2017, efter en lång och nyskapande karriär som modedesigner.
Svenska designern Katja of Sweden, alias Katja Geiger, skulle ha fyllt 100 år i år. Hon föddes 1920 och avled 2017, efter en lång och nyskapande karriär som modedesigner. Foto: TT

Artikeltaggar

KonstKristinehamnKristinehamns konstmuseumLena ÖrtlundMaria LobellModeModevisningUtställningarVernissager

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.