Hoppa till huvudinnehållet

Maja stickar ett kulturarv - i sitt kulturhus

Publicerad:
Maja Karlsson är chefsdesigner på ett garnföretag, skriver böcker och har sin ateljé hemma i ett kulturhus i Arvika. Här är det aldrig långt till ett garnnystan.
Maja Karlsson är chefsdesigner på ett garnföretag, skriver böcker och har sin ateljé hemma i ett kulturhus i Arvika. Här är det aldrig långt till ett garnnystan. Foto: Lena Richardson

I ett tre våningar högt trähus med gamla anor arbetar Maja Karlsson med att förvalta och förädla ett kulturarv.

– Stickningen har jag haft med mig sedan jag var liten. Sen tog den sakta över mitt liv!

Genom sina mönster kan hon berätta om såväl Selma Lagerlöfs sagovärld som gruvpigornas hårda liv.

Maja är utbildad musiklärare och kom till Värmland via Ingesund. Hon är uppvuxen i Västmanland, i Guldsmedshyttan, men hade redan tidigt en dörr på glänt mot Värmland, med en mormor som växte upp i Apertin.

Länge hade hon sitt stora stickintresse som sidoprojekt, vid sidan av lärarjobbet.

– Efter tio år gick jag över till att jobba heltid med stickningen.

Det var 2014 och sedan dess är design och stickning hennes yrke. Hon är designchef på Järbo garn och därtill författare. Nyligen kom hennes tredje bok: Trettiofem sockar.

– Jag har hållit på mycket med sockor genom åren och utforskat konstruktionen, olika typer av hälar, modeller, tunna sockor och grova sockor, berättar hon.

Maja Karlsson har just kommit ut med en ny bok, hennes tredje. Stickat har hon gjort sedan barnsben: "Min mormor lärde mig när jag var sex-sju år. Jag stickade sockor och Lovikkavantar och små saker till dockor och nallar. Sen har jag haft det med mig mer eller mindre hela tiden under uppväxten."
Maja Karlsson har just kommit ut med en ny bok, hennes tredje. Stickat har hon gjort sedan barnsben: "Min mormor lärde mig när jag var sex-sju år. Jag stickade sockor och Lovikkavantar och små saker till dockor och nallar. Sen har jag haft det med mig mer eller mindre hela tiden under uppväxten." Foto: Lena Richardson

Praktverk på fötterna

I boken finns både enkla sockor och avancerade med mycket mönsterstickning. Nybörjaren väljer kanske enfärgat eller randigt, medan den med mer vana och/eller tålamod ger sig i kast med mönster som Fortuna, Majspira och Skandinavia - det sistnämnda mönstret består av en stickad karta som hon i boken beskriver som "det svåraste mönster hon någonsin ritat".

Just det praktverket är nog inget för nybörjaren, men annars är både sockar och vantar - som hennes förra bok handlade om - bra nybörjarprojekt, tycker hon.

Det fina och personliga smycket har Majas mamma gjort till henne.
Det fina och personliga smycket har Majas mamma gjort till henne. Foto: Lena Richardson

– Både vantar och sockor är små och det kan vara skönt att man kan bli färdig inom en rimlig tid, i förhållande till en tröja eller så. Även om man ska igenom en häl, stickar man ju bara runt, runt och rakt med räta maskor på både fot och skaft, säger hon.

Natur och litteratur inspirerar

Hon konstruerar både stickbeskrivningarna och mönstermotiven själv och knyter ihop tradition och nytänkande i sitt arbete.

– Jag blir mer och mer intresserad av att leta både i min närmiljö och mitt inre. Jag är mycket i skogen och fascineras av naturen, men jag är också mycket i till exempel litteraturen.

Selma Lagerlöf föräras minsann två mönster i boken. Ett heter Sagoberätterskan, det andra har blommönster inspirerat av Mårbackapelargonerna.

I Majas hem finns en hyllning till Selma Lagerlöf i form av en hel vägg med inramade illustrationer ur Gösta Berlings saga.
I Majas hem finns en hyllning till Selma Lagerlöf i form av en hel vägg med inramade illustrationer ur Gösta Berlings saga. Foto: Lena Richardson

Mårbacka är också en av miljöerna som används vid fotograferingen av sockorna.

– Det var väldigt speciellt att vara på Mårbacka och fota. Det var fantastiskt att få vara i den byggnaden.

Tror du hon skulle ha gillat sockorna?

– Det hoppas jag! Jag tror att hon skulle tycka om att man återvänder till henne som inspiration. Sen är frågan om hon hade tid att sticka dem själv.

"Det har varit en otrolig uppgång under coronan och det var på väg uppåt redan innan", säger Maja Karlsson om läget i stickbranschen.
"Det har varit en otrolig uppgång under coronan och det var på väg uppåt redan innan", säger Maja Karlsson om läget i stickbranschen. Foto: Lena Richardson

I boken finns också en hyllning till Bergslagens kvinnor i form av ett par långa, värmande sockar i strukturmönster.

– Jag blev så fascinerad när jag läste att på 1700-talet var nästan 50 procent av gruvarbetarna kvinnor. Det vet man ju ingenting om nu. Jag både blickar framåt och går tillbaka kan man säga, och tar vara på sakerna jag tycker är värda att komma upp i ljuset. Jag vill berätta via min stickning också. Då kommer det mönster ur det.

Känner du att det är ett kulturarv du håller på med?

– Det gör jag verkligen. Med stickning kan man diskutera om det ens finns nya mönster. Folk har stickat i hundratals år och man har testat olika saker. Man utforskar en tradition och gör sin egen variation på det. Sen kan vissa motiv vara nya. Jag har gjort sockor med trollsländor på, det vet jag inte om någon gjort förr. Man kan hitta nya vägar, men man är ändå i den här traditionen.

Just nu ligger traditionen dessutom i tiden:

– Det finns en långsamhetstrend, man bakar bröd och gör långkok. Där passar stickning in. Även i hållbarhetssyfte. Man kan göra sina egna plagg och om man gör plagg till sina barn vill man veta vad det är för material.

Kvinnlig tradition

Som maska vid maska bygger upp en stickning, är också hon själv ett led i en kedja. Genom henne lever ett hantverk som förvaltats av kvinnor i århundraden vidare.

Maja Karlsson gillar gamla saker. I ateljén står en symaskin från anno dazumal - snirklig och vacker.
Maja Karlsson gillar gamla saker. I ateljén står en symaskin från anno dazumal - snirklig och vacker. Foto: Lena Richardson

– Jag är väldigt stolt över att ha kunnat ta det in i något som kan vara mitt levebröd. Det är som en liten hommage till det obetalda arbetet. Jag tror också att många tycker det är inspirerande att se att man kan göra det - att en kreativ näring kan vara något man lever på. Ej att förglömma heller att man kan göra det på sin egen ort.

Och den orten är - i Maja Karlssons fall - Arvika.

  • Dörrarna till en läkarmottagning tror familjen kommer från ett annat hus.
    Dörrarna till en läkarmottagning tror familjen kommer från ett annat hus. Foto: Lena Richardson
  • En handelsbod fanns i huset förr i världen.
    En handelsbod fanns i huset förr i världen. Foto: Lena Richardson
  • Det är lummigt kring huset ut mot gatan.
    Det är lummigt kring huset ut mot gatan. Foto: Lena Richardson
  • Är det inte Selma Lagerlöf som sitter där i skåpet? Kanske inte, men nog är dockskåpsdockan ganska lik den stora författaren!
    Är det inte Selma Lagerlöf som sitter där i skåpet? Kanske inte, men nog är dockskåpsdockan ganska lik den stora författaren! Foto: Lena Richardson

Garnfirman hon jobbar för finns i Gävle och visst åker hon både dit och till Stockholm ibland för att diskutera garner och design och bokutgivning. Som designchef tar hon fram kollektioner till höst och vår, från små accessoarer till stora plagg och arbetar även ihop med andra designers.

Det kreativa huvudkontoret finns dock i huset i Arvika och till vardags är det via digitala kanaler kontakterna sker.

– Man måste inte bo i Stockholm! Man kan bo i Arvika - det går lika bra!

  • Maja Karlssons förra bok handlade om vantar och visst har det blivit många sådana i hennes ateljé, med mönster av olika slag.
    Maja Karlssons förra bok handlade om vantar och visst har det blivit många sådana i hennes ateljé, med mönster av olika slag. Foto: Lena Richardson
  • Inspiration kan hon hitta i natur och litteratur - kanske skulle också det här vackra gamla linoleum-golvet kunna bli ett stickmönster?
    Inspiration kan hon hitta i natur och litteratur - kanske skulle också det här vackra gamla linoleum-golvet kunna bli ett stickmönster? Foto: Lena Richardson
  • Maja Karlsson stickar i många olika sorters garn, men ull är favoriten. "Ullen är väldigt tacksam när man stickar mönster. Ullfibrerna hakar i varandra och fyller ut bra."
    Maja Karlsson stickar i många olika sorters garn, men ull är favoriten. "Ullen är väldigt tacksam när man stickar mönster. Ullfibrerna hakar i varandra och fyller ut… Foto: Lena Richardson
  • I ingången till ateljén står en provdocka med en kofta som står sig fint mot Morris-tapeten.
    I ingången till ateljén står en provdocka med en kofta som står sig fint mot Morris-tapeten. Foto: Lena Richardson
  • En broderad bonad med modernt budskap. Så möts tradition och nutid.
    En broderad bonad med modernt budskap. Så möts tradition och nutid. Foto: Lena Richardson
  • Symaskiner i leksaksversion samsas på en hylla i ateljén.
    Symaskiner i leksaksversion samsas på en hylla i ateljén. Foto: Lena Richardson

Det har ju dessutom fördelen att hon kan ha sitt hem både som hem och arbetsplats och verkligen leva i sitt charmiga kulturhus. Också där bevarar hon ju traditioner och ser till att ett kulturarv lever vidare.

Familjen har skrapat bort gammal plastfärg från fasaden och målat om med linoljefärg, de har renoverat balkongen och försiktigt gjort det som behöver göras invändigt. De är rädda om de gammaldags fönstren och pärlsponten i köket.

Maja Karlsson bor med sin familj i ett härligt trähus i Arvika.
Maja Karlsson bor med sin familj i ett härligt trähus i Arvika. Foto: Lena Richardson

Det ska kännas att det är ett gammalt hus:

– Definitivt, verkligen. Jag vill göra så lite som möjligt egentligen, men känna att det fungerar. Jag är väldigt glad i att bo i ett gammalt hus. Det är historierna också som fascinerar. Det finns något som försiggått innan man själv, en kontinuitet i kedjan, att man är på en plats där andra varit.

Maja Karlsson är rädd om sitt gamla hus. Här får en gammal tapet skymta fram som en hälsning från förr.
Maja Karlsson är rädd om sitt gamla hus. Här får en gammal tapet skymta fram som en hälsning från förr. Foto: Lena Richardson
I det gamla huset har mycket av den ursprungliga inredningen bevarats. Inga masonitskivor över spegeldörrarna här inte!
I det gamla huset har mycket av den ursprungliga inredningen bevarats. Inga masonitskivor över spegeldörrarna här inte! Foto: Lena Richardson

Artikeltaggar

ArvikaFörfattareHandarbeteHantverkHemma hosLitteraturMaja KarlssonModeNöje/KulturVärmländska kulturhus

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.