• idag
    31 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    1 nov
    11°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    2 nov
    13°
    • Vind
      12 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.6 mm
  • tisdag
    3 nov
    11°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    4 nov
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Resan som aldrig blev av

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Anna Ekegren
Per älskar golf och ska äntligen få uppleva de gröna kullarna i Portugal lagom till sin 50-årsdag. Avresa i vårens maj precis när banorna vaknar till liv här hemma. Men så kom pandemin och resan förblev en dröm.

Vad händer nu med Pers besparingar? Får han tillbaka sina pengar för resan eller är en pandemi ett giltigt undantag?

Det är en av alla frågor som många av oss funderat över det sista halvåret. Kan man få hjälp att reda i den frågan? Av vem? Vilka regler gäller?

Innan jag berättar mer vill jag kort presentera mig. Mitt namn är Anna Ekegren och jag är sedan februari i år ny chef för Konsument Europa. Det första halvåret som ny i en verksamhet där vi hjälper konsumenter som har handlat i andra EU-länder har minst sagt varit spännande! Aldrig har Konsument Europas tjänster varit så efterfrågade som nu!

Har pandemin påverkat vad som gäller för konsumenters rättigheter?

Pandemin som satte käppar i hjulet för Per har lamslagit planerna för stora delar av världen. De facto så har den även påverkat konsumenternas rättigheter. Vissa länder i EU har valt att införa särskilda ”coronaregler”. Ett exempel är Italien där man införde ett dekret att hotell får erbjuda konsumenten en voucher istället för återbetalning och konsumenten har inget val att begära återbetalning istället. Detta gäller oavsett om hotellet stänger eller konsumenten väljer att avboka.

Hur ska man veta om andra länder har specialregler på grund av pandemin?

Konsument Europa ingår i ett nätverk i Europa som heter European Consumer Centers (kallat ECC). Genom nätverket kan vi hjälpa svenska konsumenter som hamnat i tvist med företag i andra länder. Nätverket samarbetar på många sätt och i tider av Corona har det sammanställts information om Italiens dekret och andra liknande beslut för att alla rådgivare i nätverket snabbt och effektivt ska kunna informera konsumenter om vad som gäller. Utan sammanställningen hade det varit svårt att få pålitlig information om vad som gäller i enskilda länder inom EU.

Hur gick det då för Per?

Det gick bra. Per hade bokat sin golfresa som en paketresa och därför fick han skydd av paketreselagen. Tack vare det fick han tillbaka sina pengar, om än inte inom de 14 dagar som lagen säger.

Om Per istället själv hade arrangerat golfresan genom att själv bokat flyget och tänkt spela golf när han kom ner, då ger inte paketreselagen skydd. Men Per hade ändå haft rätt att få tillbaka sina pengar när flyget blev inställt genom rätten till återbetalning vid inställda flyg som regleras av förordningen för flygpassagerares rättigheter. I den tid vi lever i nu får vi ha tålamod och vara beredd på att det kan dröja lite längre tid att få tillbaka pengarna än normalt.

Väckte det här frågor hos dig? Funderar du vad som gäller för din inställda resa? Experter på dessa frågor hittar du på Hallå Konsument och Konsument Europa. Kontakta oss om du är osäker på vad som gäller.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.