Det är många i Karlstad som har det riktigt jobbigt nu, när pandemin rister i de vanliga skyddsnäten.
En swishkampanj i samarbete med handlare har räddat verksamheten hos såväl Stadsmissionen som Ria i sommar.
Det finns ett före och ett efter pandemiutbrottet hos de mest utsatta. Det märks tydligt hos såväl Stadsmissionen som Ria i Karlstad.
Tung sommar
I år innebar inte sommaren samma lågsäsong som annars hos välgörenhetsorganisationerna. Behovet av ett mål mat, matkassar, matlådor ökade istället.
– Det är ett helt annat tryck, säger Marie Björklind, verksamhetschef på Karlstads kyrkliga stadsmission. Vi har 30-90 besökare om dagen, snittet ligger på 60.
Det är människor som saknar det allra nödvändigaste, som inte har mat för dagen. När pandemin bröt ut, och skolorna och med dem skolmatsalarna stängde, kom fler barnfamiljer. Utan luncherna i förskola och skola räckte pengarna inte hela månaden.
– Våra besökare har varit mellan 3 och 90 år denna sommar.
Räddare i nöden
Ria flyttade ut sin verksamhet i trädgården redan i april, för att begränsa smittspridningen. När givmilda hotell och andra företag gick ner i verksamhet minskade bidragen och matlådorna till Ria. Samtidigt som behoven snarare ökade.
– Vi har haft 50-70 besökare om dagen, säger Tage Pettersson, verksamhetsledare för Hela människan Ria i Karlstad.
Räddare i nöden blev handlarna på Stora Coop och Ica Maxi Bergvik.
50 000 kronor
Redan förra hösten tog Christer Johansson på Ica Maxi och Martin Hagström på Stora Coop initiativ till en matbank, där deras och förhoppningsvis många andra företag i stan skulle sätta in fin mat som istället för att bli svinn kan delas ut till utsatta människor. När pandemin kom la de planerna på matbanken åt sidan en stund och drog, tillsammans med Ria och Stadsmissionen, igång en swishkampanj där kunder i butiken och följare på sociala medier ombads att med ett par knapptryck skicka en slant till de nu alltmer utsatta människorna i staden.
Ica och Coop ber gemensamt sina kunder om hjälp– Vi har i dagsläget fått in 50 000 kronor, säger Christer Johansson.
För varje hundralapp bidrar ICA Maxi och Coop med varsin tia. Sedan delas pengarna lika mellan Ria och Stadsmissionen.
– Det gav oss möjlighet att hålla öppet i sommar, säger Marie Björklind. Vi hade inte klarat det utan pengarna från swish-kampanjen.
Swishkampanjen går nu mot sitt slut, 11 oktober är slutdatum. Istället tar Martin Hagström och Christer Johansson, i samarbete med Ria och Stadsmissionen, på nytt tag i matbanksprojektet. Om några dagar åker de till Jönköping för att se hur man arbetar med ett liknande välgörenhetsprojekt där.