En kreativ process kring att hitta sin egen stil växte till ett eget företag och tusentals följare på Instagram. Marie Hammarberg driver i dag Stilkontot på flera fronter och kan titulera sin både kurator och influerare.
2015 var Marie Hammarberg nybliven tvåbarnsmamma och förvirrad i sin stil. För att hitta rätt startade hon Instagramkontot Hulkens ytligheter och började lägga upp bilder på dagens outfits och gjorde bildkollage med plagg och accessoarer hon tyckte var snygga.
Snart bytte hon namn till Stilkontot och följarna började rassla in. I dag väljer omkring 9 000 personer att ta del av Marie Hammarbergs stilresa.
– Jag tycker att jag bottnat och vet mer vad som är jag. Det är svårt att beskriva stilen, men jag vill förmedla cool lyx-bohem och ha ett bildspråk som uttrycker kraft och stilsäkerhet, säger hon och fortsätter:
– Det är bra att definiera sin stil, för när man köper något nytt kan man stämma av och fundera på om det passar in. Den vanligaste fällan är annars att man försöker ha många olika stilar och köper plagg för att ha vid specifika tillfällen. Då står man till slut inför sin garderob och känner "jag har ingenting att ta på mig".
Sidouppdrag
I juni i år valde hon att starta det egna företaget Stilkontot. Därigenom gör hon stilkonsultationer, är digital stylist och agerar personal shopper. Hon håller i events, föreläsningar och tar skrivuppdrag och sköter samarbetena på Instagram där företag betalar för att synas på kontot.
– Jag började med betalda samarbeten för något år sedan. Först använde jag mig av frilansbetalföretag. Det funkade bra när det handlade om få uppdrag. Men jag vill kunna göra inköp, kanske investera i en bättre kamera, hyra in fotografer och få mer egna kläder uppsydda. Då är det bra med egen firma, säger Marie Hammarberg.
På Instagram har hon varit öppen med sin stress kring företagandet. Bokföring och momsdeklarationer höll på att fälla firman innan hon ens kommit igång.
– Jag tänker flera gånger i veckan att jag borde lägga ner. Det känns så läskigt med företagsekonomi. Men som tur är tänker jag oftare att det är något jag verkligen vill och måste göra.
Hjälp
Lösningen blev att ta hjälp. Hon och maken Hasse hanterar fakturorna tillsammans och lägger in i ett bokföringsprogram. Och efter att många tipsat om det valde Marie Hammarberg nyligen att anlita en redovisningskonsult.
– Jag vill ju jobba med det kreativa och risken är att man blir överväldigad av det andra. Jag är helt livrädd för att göra fel. För mig är det viktigt att allt blir rätt och klart. När jag startade fick jag jättebra hjälp av Nyföretagarcentrum och Skatteverket. Nu planerar jag att anmäla mig till en kvällskurs i eget företagande som Nyförtagarcentrum anordnar, berättar hon.
Utöver Stilkontot jobbar Marie Hammarberg heltid som skolkurator. Att lägga det åt sidan och enbart syssla med stil är inget alternativ.
– Jag älskar mitt kuratorsjobb. Det här är mer en hobby och ett komplement, något jag kan tänka mig att arbeta deltid med någon gång i framtiden. Jag startade inte kontot för att göra business av det. Det har skett av sig själv utefter att det kom uppdrag och förfrågningar. Nu har det absolut börjat ta fart, så det gäller att vara superstrukturerad och bara tacka ja till sånt som känns riktigt bra.
Hur funkar samarbetena?
– En del företag gör massutskick och verkar inte ha en aning om vad mitt konto är. Och många hör av sig och säger att "du kan få den här produkten om du skriver om det". En kompis som jobbar som influencer har sagt att det får jag inte gå med på. Så jag började ställa krav. Jag har en policy om att jag bara gör betalda samarbeten. Det är inte värt allt jobb för att jag ska få en gratis blus, varken för mig eller följarna.
I dagsläget har Marie Hammarberg samarbeten med fem olika företag och organisationer.
– Jag försöker hålla det till max ett eller två samarbeten i månaden. Jag går efter kriterierna att samarbetet ska vara till gagn för följarna, företaget och mig.
Värdera tiden
Mellan 3 000 och 10 000 kronor brukar hon ta betalt för ett inlägg. Vad fakturan landar på beror på omfattning och uppdragsgivare.
– Att ta betalt är jättesvårt. Jag har försökt värdera min egen tid när jag sätter en summa. Vad behöver jag få in för att det ska vara värt att göra det här? En del tycker att jag är alldeles för dyr och lägger nästan på luren i örat, medan andra säger att jag borde ta mer betalt.
– Jag behöver ju skapa bra innehåll för att få in uppdrag till kontot. Om jag bara skulle göra uppdrag och samarbeten skulle ingen följa mig längre. Man måste göra allt innehåll runt omkring, och det är det man betalar för. Det går att jämföra med att köpa en annons i tidningen.
Följarskaran är dedikerad och Marie Hammarberg får minst 50 meddelanden dagligen. Något hon uppskattar, men som också kan kännas jobbigt.
– Jag tycker om att ha en dialog och vill bekräfta alla som skriver till mig. Men jag har insett att jag måste sluta med det. Jag har två barn och en familj och ett liv utanför Instagram. Nu jobbar jag mer med att gilla och på så sätt visa att jag sett vad de skriver. Ibland har jag stängt av meddelandefunktionen och har börjat skära ner när det gäller att svara på kommentarer. Jag vill lägga mer tid på företaget och skapa innehåll till kontot.
Ser du dig själv som en influencer?
– Nej, men jag antar att jag är det och får acceptera det. Jag gillar det svenska ordet influerare bättre. Min identitet är väldigt starkt kurator, mamma, syster, dotter och fru. Man tänker kanske att influencer är en ung, hipp person och inte en trött tvåbarnsmorsa.
Skulle du rekommendera andra att göra samma grej, att starta Instagramkonto och företag?
– Verkligen. Men det är viktigt att göra det för sin egen skull, inte tänka att man ska få en massa följare. Det lyser igenom väldigt snabbt när det exempelvis är någon som ställer en fråga som de inte är så intresserade av att få svar på. De vill bara att det händer saker på kontot så algoritmen går upp. Se det kreativa med att ha ett Instagramkonto. Det roliga är att fotografera och skriva. Om man dessutom får dialog med människor som har samma intresse, då börjar det bli riktigt kul. Fokusera på ett tema och håll dig till det. Sätt egna gränser. Jag visar exempelvis inte bilder på mina barn, det är en viktig gränsdragning för mig. Ska du starta företag så se till att ha en jäkla bra affärsidé och ha ekonomin på det torra. Don't quit your dayjob, med andra ord.
Marie Hammarberg
Ålder: 38
Jobb: Skolkurator och egen företagare.
Utbildning: Socionom
Uppvuxen: I Vålberg med mamma, pappa och två äldre brorsor.
Familj: Maken Hasse och barnen John 7 år, Björn 5 år och katten Doris.
Bor: I radhus på Stockfallet och i torp på landet.
Bästa stilinvesteringarna: Skor, ytterplagg och väska. Accessoarer överlag, som solglasögon. Sånt man har nästan varje dag. Plagg slits väldigt fort och om du köper en blus har du den kanske max en gång i veckan, om du verkligen använder den ofta. Lägg pengar på en riktigt schysst kappa som du har varje dag under sex månader. Då blir det snabbt ett bra pris per användning. Köp sköna skor i bra material.
Drömjobb: Att sy upp egna kläder tillsammans med den superduktig skräddaren Amanda Nordh i Karlstad. Och att utbilda mig till terapeut, ha egen mottagning och kombinera hjälp med stilen och själen på halvtid vardera.
Förebild: Jag har många! Cecilia Blankens, Karolina Nolin, min handledare Eva Persson, radiopsykologen Lasse Övling och en massa entreprenörer som jag följer på Instagram, exempelvis @monikakichau, @iamelenijewelry och @bukvybag.
Bästa karriärtips: Värna om fritiden. Skilj på jobb och ledigt och sätt gränser. Skynda långsamt. Och var ärlig.