Brist på återkoppling – rensa nätverket

Krönikor
PUBLICERAD:
Helena Rimfjäll Wiktelius krönika
Vi har alla 24 timmar på ett dygn men varför är det bara en bråkdel av mänskligheten som har vett, tar sig tid, att återkoppla på mail, sms eller telefon? Dålig respekt är vad det är!

Dålig prioritering en annan vanlig orsak. Jag är dock orolig att detta problem kommer att eskalerar när jag ser hur mina döttrar ringer eller sms:ar och de så kallade kompisarna inte har blivit uppfostrade till att svara. Ett NEJ är 100 procent bättre än ingen återkoppling alls. NEJ, jag kan inte leka i morgon. NEJ, jag kan inte ta emot dig för ett kundmöte. NEJ, jag har inte tid med lunch just nu. Helt okej, tack för svar.

Hur tänker alla ni dåliga förebilder där ute? Jag orkar inte, jag hinner inte? Men på riktigt, vi snackar om ett sms, ett kort mail, ett svar som tar tio sekunder av din tid. Är det något som vi alla har lika mycket av så är det ju faktiskt tid. Alla har 24 timmar per dygn, det handlar däremot om att prioritera sin tid på bästa sätt.

Varje år rensar jag mitt nätverk på folk som har bristande respekt mot sina medmänniskor och inte har vett att återkoppla. Mitt råd till dig är att göra detsamma både med vänner, leverantörer och kunder. Tänk så mycket mer tid vi var och en skulle få på ett dygn om ALLA svarade direkt, eller åtminstone samma dag.

Att be om att få betänketid och återkomma med svar eller besked i övermorgon duger fint, men jag håller på riktigt på att bli tokig på allas bristande respekt och återkoppling. Mina närmsta vänner brukar tipsa mig om att bara handla, äta och köpa tjänster av de som besitter sunt förnuft gällande återkoppling och respons. Problemet är ju dock att de flesta är urusla på just service, återkoppling och snabba svar.

Det märkliga är att många jag pratar med om detta verkar helt omedvetna om att denna bristande återkoppling ligger på ett omedvetet plan och stressar. Hjärnan har inte glömt att du fick två sms i morse från en kollega som du inte tog dig tid att svara på och det där mailet inför fredagsmötet som du bara inte orkade ta tag i ligger också där och pyr.

Alla har väl åkt tåg som stannat och vet den där förbaskade irriterande och stressande känslan när ingen i SJ-personalen säger något. Hjärnan börjar spela upp olika scenarier om hur lång tid detta kommer att ta, suck. Och vad har egentligen hänt? Till slut är det någon i personalen som begriper att det är bättre att säga något till resenärerna även om all fakta ännu inte är på bordet och direkt så sjunker irritationen när någon med vänlig röst säger att de håller på att undersöka felet och återkommer inom kort med mer information.

Vad har hänt med människors krav? Hur låg nivå är acceptabelt? Service är bland det enklaste som finns, använd sunt bondförnuft och kommunicera med dina medmänniskor! Skärpning där ute, hjälp dina barn, ungdomar eller medarbetare att förstå värdet av återkoppling. Glöm inte att det viktigaste för människor hela världen över är att känna sig sedda, hörda och bekräftade. Har du ett sms, ett mail eller kanske flera som du av någon dålig anledning struntat i att svara på WAKE UP och gå då genast och svara.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.