• idag
    28 okt
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    29 okt
    11°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    30 okt
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    31 okt
    10°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    1 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

En lögnaktig prishöjning

Ledare
PUBLICERAD:
Dyrare att köra.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Trafikverket förefaller stå i begrepp att höja det beräknade värdet av koldioxidutsläpp. Och det är ingen liten höjning. Värdet ändras från drygt en krona till sju. En höjning med närmare 600 procent. Några egentliga skäl för att göra detta finns inte.

Kristdemokraternas riksdagsledamot Magnus Jacobsson säger till nyhetstjänsten Fplus, som ligger bakom avslöjandet, att forskningen tämligen unisont pekar på att priset för ett kilo koldioxid ligger runt en krona. Det vill säga i god överensstämmelse med den nuvarande värderingen.

Vid en första anblick är det kanske inte uppenbart vad det spelar för roll hur Trafikverket värderar koldioxidutsläpp. Men det får stora konsekvenser eftersom det ligger till grund för mängder av beräkningar för inte minst hur olika saker skall beskattas.

Trafikverket väger de samhällsekonomiska kostnaderna, som påverkas direkt av värderingen av utsläppen, mot storleken på skatterna. Målet är att alla verksamheter skall bekosta sina egna utsläpp. När så är fallet är det så kallade internaliseringsvärdet 100 procent. Betalar man mer ökar värdet, och betalar man mindre så minskar det.

Personbilstrafik har i dag ett internaliseringsvärde på 186. Det innebär alltså att den som kör bil betalar nästan dubbelt så mycket skatt som de kostnader den ger upphov till kan motivera. Det är en övertaxering av biltrafik för att straffa den. Flygets internaliseringsvärde ligger på 118 procent i dag, i strid med de konstanta påståendena att flyget inte betalar sin del av utsläppen.

Om man däremot höjer det beräknade värdet av koldioxidutsläpp med 600 procent blir saken annorlunda. Biltrafiken är inte längre för högt beskattad utan för lågt. Internaliseringsvärdet sjunker genast från 186 till ynka 40 procent. För att bära sina beräknade samhällskostnader måste då skatterna på personbilstrafik öka med 150 procent.

Flyget internaliseringsvärde hamnar på blott 21 procent och måste därför beskattas nästan fem gånger så hårt som i dag.

För järnvägen blir det tvärtom. Samhällsnyttan med exempelvis den planerade höghastighetsbanan blir enormt mycket större om man höjer priset på koldioxid. Genast går det att få satsningen som är beräknad till 300 miljarder kronor, men som lär sluta på minst 500 miljarder, att bli lönsam. Är det inte fantastiskt!

Och såväl Trafikverket som regeringen är förvånansvärt öppna med att detta är en politisk avvägning som görs, inte en vetenskaplig. Gunnel Bångman är chef för den analysgrupp på Trafikverket som har tagit fram den nya beräkningen. Hon säger till Fplus att hon håller med om att det är en hög värdering av utsläppen, men att det är motiverat utifrån den skärpta miljöpolitiken. Det vill säga att det sker på uppdrag från regeringen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) svarar inte på Fplus frågor men pressavdelningen hänvisar till en interpellationsdebatt där ministern säger att Sverige skall bli världens första fossilfria välfärdsland. Kosta vad det kosta vill.

Regeringen är alltså beredd att slå sönder landet och straffa dem som måste köra bil eller flyga. Allt för att kunna låtsas som om höghastighetstågen är lönsamma. Att på detta vis rigga beräkningarna är skamligt. Regeringen borde skämmas!

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.