Hoppa till huvudinnehållet

"Lika starkt att höra en motor som ett fantastiskt gitarrsolo"

Publicerad:
Bernard Löhr kombinerar gärna arbetet med att spela in Formel 1-bilarna med att själv köra dem. Foto: Rob Blom

Han har rattat ljudet till "Mamma Mia"-filmerna och är till vardags Benny Anderssons hustekniker.

Men han arbetar inte enbart med att spela in musik – i hans arsenal finns också inspelade tanks, jetmotorer, vrålande racingbilar och vapen. Inspelningar som använts i spel och Oscarsbelönade filmer.

I storspelet "Microsoft Flight Simulator", som släpptes i sina första versioner redan på 80-talet, kan spelaren flyga världen över i ett stort antal olika flygmaskiner. Från stora Boeingplan till mindre farkoster, allt med en så realistisk upplevelsekänsla som tekniken tillåter.

– Jag minns när jag spelade spelet första gången, säger Bernard Löhr.

– Det var en häftig upplevelse och det är extra kul att nu vara med på ett hörn, fortsätter han och berättar att hans företag Pole Position Production har spelat in ljudet av ett antal av de flygplan som finns med i spelet.

– Ljudet av stridsflygplan har varit något av vår grej under åren. Vi gjorde de flesta inspelningarna till filmen "Dunkirk" till exempel.

Krigsskildringen "Dunkirk" kom 2017 och regisserades av Christopher Nolan, nu bioaktuell med "Tenet". "Dunkirk" utspelar sig under andra världskriget och filmen vann tre Oscars, bland annat för bästa ljud.

– Vi har rest jorden runt för att spela in en massa konstiga flygplan. En del av jobbet är att sourca som vi säger, alltså leta upp vissa typer av plan från olika tidsperioder och spela in hur de låter. Flygplan är bland det absolut svåraste som finns att spela in!

Ett flygplan av modellen C46-6.
Ett flygplan av modellen C46-6. Foto: Pole Position Production

"Tejpas på flygplanskroppen"

Bernard Löhr pratar om hur olika mikrofoner behandlar ljud på vitt skilda sätt beroende på sammanhang och miljö.

– Du vet aldrig exakt hur en mikrofon kommer att reagera eftersom ett flygplan omges av så mycket vind och buller. Det är egentligen först när du kommer till studion med det inspelade materialet som du ordentligt kan reda ut om inspelningarna blev bra eller inte.

Med år av erfarenhet har han och hans kollegor lärt sig att ha med en mängd olika mikrofoner till de mest oförutsägbara inspelningsuppdragen.

– Placeringen är såklart oerhört viktig. Från de mikrofoner som tejpas på flygplanskroppen till de som placeras i cockpit och på landningsbanan. I regel har vi mikrofoner överallt när vi spelar in, säger han och skrattar.

En samlare i Texas har drygt 25 olika tanks hemma på sin gård. Bernard Löhr var där för att spela in ljuden.
En samlare i Texas har drygt 25 olika tanks hemma på sin gård. Bernard Löhr var där för att spela in ljuden. Foto: Richard Blom

Njuter av utmaningen

För att kunna erbjuda till exempel en filmproduktion ett naturtroget ljud av en viss motormodell, spelas ljud in från tomgång till maxfart.

– I alla fall i den mån det är möjligt. Dessutom spelas planen in vid förbiflygning. Piloten får göra en flyguppvisning för oss helt enkelt som vi spelar in.

Det märks att Bernard Löhr njuter av utmaningen att fånga olika motorers särprägel. Men i ljudbiblioteket finns också bland annat hundskall och atmosfärljud från regnskogen. Och ljudet av kraschande bilar.

– Rent säkerhetsmässigt kan vi sällan fästa mikrofoner på flygplanskroppen under flygning, och det är i regel förbjudet att placera mickar i själva motorn, säger Bernard och återvänder till flygplanen.

– Men i arbetet med ljuden till "Dunkirk" lyckades vi övertala produktionen om att få sätta mikrofoner i motorutrymmet på Spitfireplanet. Det var ett jäkla pyssel att dra bort plåt och motordelar för att kunna dra kablaget säkert.

Att spela in motorer skiljer sig markant från att spela in gitarrer och trummor.

– Den stora utmaningen kommer med all luft. Till exempel ett propellerplan skapar extremt mycket drag runt motorn. Luftdraget förstör ljudet i mikrofonen. Just vilken vinkel mellan mick och motor som funkar bäst, det får man testa sig fram.

Totalt har de spelat in tjugotalet olika flygplansmodeller av olika årgångar.

– Exakt vilka av planen i "Microsoft Flight Simulator" som vi har spelat in är hemligt av produktionstekniska skäl. Men det är både väldigt stora och väldigt små modeller.

Ett Fokker-plan som Bernard Löhr har spelat in.
Ett Fokker-plan som Bernard Löhr har spelat in.

"Skruvade bort ljuddämparna"

Pole Position Productions startade verksamheten för 20 år sedan och för Bernard Löhr bottnar allt i ett gediget motorintresse.

– Det började som ett musikproduktionsbolag men när alla började piratladda ner musik var det tufft att få någon ekonomisk bäring i det. Idén att börja spela in motorer kom när en kompis till mig behövde ljud från racerbilar till ett spel.

Från veteranbilar till moderna vrålåk, från enmotoriga flygplan till gamla bombplan, från traktorer till motorcyklar. Bernard Löhr har spelat in ljudet från en mängd olika motorer. Här ett Lancaster-plan.
Från veteranbilar till moderna vrålåk, från enmotoriga flygplan till gamla bombplan, från traktorer till motorcyklar. Bernard Löhr har spelat in ljudet från en mängd olika motorer. Här ett Lancaster-plan.

Vid sidan av musiken har Bernard Löhr haft ett stort intresse för racerbilar och kör själv så fort möjligheten ges.

– Racerbilar har alltid varit min hobby. För att spela in ljud till kompisens spel tog vi en Porsche till Gelleråsen i Karlskoga och skruvade bort ljuddämparna och satte dit mikrofoner. Det var så det började.

Han märkte snabbt av ett behov av motorljud som lät autentiskt.

– I de spel som fanns då var ljuden alltid så plastiga. Vi jobbade utifrån en tanke om att få motorerna att låta organiskt. Vi har spelat in racerbilar över hela världen, bland annat i Japan och USA, och många dataföretag hör av sig med önskemål om fordon. Vi får förfrågningar nästan dagligen.

Flera krigsfordon har de spelat in, bland annat olika typer av tanks. I dag är de sju personer på företaget som arbetar gentemot film- och dataspelsbranschen.

– Det blev snabbt en väldig konkurrens bland speltillverkarna. Om spelet hade med en Sherwood-tank från andra världskriget till exempel, då skulle det vara rätt ljud. I dag, i de stora spelen som "Battlefield" och "War Thunder", krävs autentiskt ljud till de fordon som är med. Jag har spelat in tanks i Frankrike, England, Tyskland och USA bland annat. Och Sverige. Det är inte alltid så enkelt att hitta exakt rätt modell. I jakten på rätt bilmodell har jag också rest väldigt mycket.

Har du någon favoritmotor, rent ljudmässigt?

– Ja! Överlag är jag väldigt förtjust i racerbilar. Den gamla typen Formel 1-motorer med V12:or älskar jag att lyssna på.

Som ett lejonvrål.

– Ja, det är verkligen härligt. Håren reser sig! För mig kan det vara lika starkt att höra en motor som att höra ett fantastiskt gitarrsolo. Ljudet av motorer har alltid varit viktiga för mig, ändå sedan uppväxten i Karlskoga. Jag hängde vid Gelleråsbanan redan som tioåring, så intresset började tidigt.

Artikeltaggar

AbbaBenny AnderssonFilmFlygtrafikFormel 1FrankrikeGelleråsenJapanKarlskogaMotorcyklarNöje/KulturRacingSpelSpelutvecklingUSA

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.