• idag
    28 okt
    11°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      1.9 mm
  • torsdag
    29 okt
    11°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    30 okt
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    31 okt
    10°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    1 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Politiken är en schlager

Signerat
PUBLICERAD:
Tyngdpunkten flyttas från politiken till personen. I Centersatsningen är stjärnan Annie Lööf, inte partiets politik, skriver Edvard Hollertz.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Annie Lööfs influerarkampanj är dock av ett annat slag. Den är också något annat än de gängse personfixeringarna vid partiledaren, skriver Edvard Hollertz.

Annie Lööf är tillbaka på den politiska scenen efter en längre föräldraledighet. Och nu inte bara som centerledare. Partiet storsatsar för att göra Lööf till en sociala medie-stjärna. Hon ska bli en influerare inte bara inom politiken.

Lööf har startat en egen Youtube-kanal. Där ska det läggas upp klipp när hon talar om sitt privatliv men också politik. Det är ett gränsland mellan olika sfärer. Det privata blir politik, och omvänt. I det första klippet omtalas Lööfs barn ofta. Inspelningen sker i hemmet. Scener ur vardagen kompletteras med klatschiga ljudeffekter. Det märks att Centerpartiet har resurser för marknadsföring. I köket kokar Lööf kaffe framför kameran och i sovrummet visar hon garderoben som nyligen fyllts på av hennes stylist. Under en barnvagnspromenad berättar centerledaren om hennes svåra graviditet, komplikationer och prövningar i livet. Om gråten på sjukhuset och tacksamheten över att få dela en pizza med familjen. Det är inte mycket politik.

I den här ansatsen finns något sympatiskt. Det förankrar politiken i verkligheten. I mänskliga insikter och erfarenheter. Och alla politiker behöver en plats där de bottnar i verkligheten, vilket också kan stärka deras trovärdighet.

Flera framgångsrika svenska politiker har också blivit fast förknippade med den plats de utgår ifrån när de betraktar världen. För den tidigare centerledaren och statsministern Thorbjörn Fälldin var det vid köksbordet på gården i Ramvik. Och för den gamle moderatledaren Gösta Bohman var det Sundskär i Stockholms skärgård.

Annie Lööfs influerarkampanj är dock av ett annat slag. Den är också något annat än de gängse personfixeringarna vid partiledaren. Som kampanjen ”Det här är Lennart”, som skulle profilera centerledaren Lennart Daléus inför valet 1998. Eller M-affischerna från 1976 med texten ”Rösta på Gösta”.

Centerns sociala mediekampanj kring Lööf är snarare en del av en förskjutning. Tyngdpunkten flyttas från politiken till personen. I centersatsningen är stjärnan Annie Lööf, inte partiets politik. Partiledarens kändisskap bjuder in väljarna inte först att lära sig om partiets politik, utan snarare att få veta vad partiledaren gör på lediga dagar. Det är väsensskilt från tidigare kampanjer.

Det är inte heller bara centerledaren som visar privatlivet i sociala medier, även om C kanske drar det längst. På Instagram är KD-ledaren Ebba Busch och M-ledaren Ulf Kristersson frikostiga med bilder på familj och vad de gör på fritiden. SD:s Jimmie Åkesson blir stundtals personlig på samma plattform.

Utvecklingen kan sägas påminna om den som melodifestivalen genomgick. Från början var låten helt i centrum. Men i takt med färgtevens intåg och teknikens utveckling blev framträdandet allt viktigare. Kläderna, dansen, artisten tog allt mer plats. Precis som partiledarna gör allt oftare.

I partiledarnas sociala mediekanaler blir politiken en schlager. Där framförandet riskerar att skymma politiken.

Edvard Hollertz

Svenska Nyhetsbyrån

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.