En både omdebatterad och till viss del historisk byggnad går nu i graven. Under måndagen inleddes rivningen av X-macken.
I december 1937 byggdes bensinstation som hos de flesta, på senare år, är känt som X-macken i Brickegården.
Året efter började man bensinförsäljningen vid den dåtida Nynäsmacken, ett namn som bensinstationen gick under fram till 1962 när det övergick till Uno-X.
13 år senare, 1975, tog Heikki Niinikivi över ruljansen.
När Norsk Hydro köpte upp alla Uno-X 2002 lade bolaget ner dem, men macken i Brickegården kunde de inte stänga.
– Eftersom jag ägde min mack själv fick jag välja mellan att lägga ner eller fortsätta som frilans. Jag valde att fortsätta, har Niinikivi sagt i en tidigare intervju med tidningen och tog då namnet X-macken.
Vid en kontroll 2014 hos patent och registreringsverket visade det sig att namnet Uno-X inte längre var skyddat och Niinikivi skaffade sig ensamrätt på namnet.
Sista fyra åren var därför bensinstationen i Brickegården den enda i hela Sverige som fick gå under namnet Uno-X.
2018 stod det klart att fastighetsbolaget Booforsen köpt den gamla bensinstationen och hade för avsikt att riva den.
Omfattande
Men innan någon rivning hann påbörjas såldes fastigheten ännu en gång. Den här gången till Karlskoga kommun som såg en möjlighet i att kunna skapa en bra pendlarparkering i anslutning till E18.
Sedan några veckor tillbaka har förbipasserande kunnat se hur byggnaden successivt plockats ner. Glasrutor har tagits bort och andra lösa delar har tagits ner.
Samtidigt har ett saneringsarbete pågått. Ett saneringsarbete som blev mer omfattande än vad man först räknat med. Därför har hela rivningsarbetet fördröjts något.
– När vi rev taket så hittade vi asbest vilket gjorde att arbetet försenades något, säger Robert Brånn, fastighetschef på Karlskoga kommun.
Bit för bit
Fortfarande återstår visst saneringsarbete i vissa delar av byggnaden.
Arbetet med att göra om tomten från bensinstation till pendlarparkering är utlagt till Karlskoga Bygg och anläggning AB. I sin tur har de anlitat Tonys Gräv AB för att ta hand om såväl sanering som rivning.
Måndagens uppdrag var att påbörja rivningen av den del som tidigare var verkstad, men den som förväntat sig att allt skulle rasa med dunder brak skulle blivit besviken.
Med van hand manövrerade Nicklas Ericsson, maskinförare, bandgrävaren från Tonys Gräv AB.
Bit för bit plockades elkablar och plåtbitar bort och lades i separata högar på backen.
– Jag försöker alltid sortera hela tiden så mycket det går eftersom det ska till olika återvinningar, säger Ericsson.
Färdigställandet av parkeringen skulle vara klart till vecka 40, nu är det nya slutdatumet satt till vecka 42.