Det glimmar, det blänker, det glittrar. Mercedes Murat skapar konst med guldkant, men också djup.
Hon arbetar i en mycket speciell teknik, där motiven byggs upp spegelvänt och bakifrån, på glas.
Mercedes Murat från Skara har vernissage på Galleri Bergman under fredagen, den 4 september. Det är första gången hon ställer ut i Värmland och förmodligen är detta också första gången värmlänningarna får stifta bekantskap med det speciella glasmåleri, som på franska kallas verre églomisé.
– Vi är få i världen som arbetar med den här tekniken i modern konst, säger hon.
Spegelvänd förgyllning på glas är vad det handlar om och det innebär många utmaningar för konstnären.
– Glaset är helt genomskinligt från början och jag står på baksidan och målar spegelvänt.
Dessutom måste hon börja med det som ska vara i yttersta lagret på tavlan: detaljerna målas alltså först och bakgrunden sist.
– Jag bygger mig bakåt. Det allra sista momentet är att lägga bakgrunden och då blir hela målningen mörk där jag står och motivet framträder på framsidan.
Unika reflektioner
Hon målar med färg, men lägger också in fält med 24-karats guld, vitguld, platina och pärlemor.
– Alla de olika materialen gör att de här målningarna förändrar sig från morgon till kväll. Det ger spegel- och ljusreflektioner. Det är det unika - det uppstår reflexer som man inte kan få fram när man målar på en canvas.
Motivmässigt blir det många kvinnor, skarpa konturer och starka färger och uttryck.
– Jag blir väldigt inspirerad av händelser i mitt eget liv, möten med andra människor och relationer, berättar hon.
Några av kvinnorna liknar henne själv, även om hon inte egentligen är ute efter att göra självporträtt. Och tekniken med reflexerna ger ansiktena djup och liv:
– De talar till en, från andra sidan rummet!
Tålamodsprövande
Förutom glasmåleriet visar hon också några skulpturer i form av dödskallar - som glittrar.
– Det är ungefär 3400 swarovski-kristaller på varje dödskalle, upplyser hon och tillägger att de sätts på plats för hand, en i taget.
– Jag är ingen dödskalletjej egentligen, men det finns något så vackert med något som man kan anse är lite läskigt. Det är en vacker form och tidigare har dödskallar varit en symbol för livet.
1700-tal med kaxighet
Mercedes Murat är även utbildad tapetserare och även i detta gebit blir det en och annan guldkant. Hon tycker om 1700-talets snirkliga träsniderier och rokoko-kurvor.
– Jag vill plocka fram det igen, fast i modern tid, och kombinera med moderna, kaxiga tyger.
Guld, platina, kristaller, champagnemotiv - nog är det tydligt att hon har en faiblesse för det goda i livet. Att våga sätta guldkant när man kan är viktigt, tycker hon.
– Jag tycker om det lilla extra, vardagslyxet!