• idag
    22 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    23 okt
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    24 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    25 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm

Intervju Peter Fredman: En vandrande tillväxt genom landet

Signerat | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Men det finns en vandringstrend som har seglat upp de senaste åren, som har fått en boost av coronapandemin. Den trenden gäller även i andra delar av landet, säger Peter Fredman. Foto Hampus Fredman
Foto: Hampus Fredman
Under ytan kan man se att människor söker det genuina, autentiska, kopplingen till det lokala, säger Peter Fredman.

När coronapandemin satte stopp för utlandssemestern valde många istället den svenska naturen. Men att fler reser och turistar i den svenska naturen lär också påverka den viktiga relationen mellan stad och landsbygd, som blivit allt mer laddad under senare år. Peter Fredman, som är professor vid Mittuniversitetet, har forskat om naturturism i 25 år och berättar om vilka effekter den får.

Hur är statusen för naturturismen just nu?

– Det är klart att corona gjorde att saker ändrades snabbt. Det finns ett ökat intresse för att semestra ute i naturen, men så var det även innan coronapandemin. Under ytan kan man se att människor söker det genuina, autentiska, kopplingen till det lokala. Men många vill gärna ha det mer tillrättalagt, äventyr i kombination med komfort. Man kanske gärna är ute i naturen på dagen, men bor bekvämt och äter gott.

– En annan trend är ju att man gör fler olika saker ute i naturen. I fjällen finns också de som håller på med trailrunning, cykling, långvandringar och skidåkning. Alla de här aktiviteterna kräver olika typer av utrustning, har olika målgrupper, och så vidare. Här finns det pengar att tjäna för näringslivet, när folk inte bara behöver ett par vandringskängor.

Vart åker människor för att naturturista?

– Fjällen har alltid varit en vandringsdestination, särskilt när vi pratar turism. Den står sig starkt. Men det finns en vandringstrend som har seglat upp de senaste åren, som har fått en boost av coronapandemin. Den trenden gäller även i andra delar av landet.

Vilken effekt har trenden för det lokala näringslivet och befolkningen?

– Det innebär ju en kommersiell möjlighet. Det gäller att kunna möta upp den efterfrågan, vilket också kräver att den infrastrukturen finns på plats.

Är det många företag som har startats tack vare den pågående trenden?

– I en kartläggning av naturturismföretag hittade vi för sex-sju år sedan 3 000-4 000 företag, men jag kan nästan säkert säga att det nu finns fler.

– Det vi däremot saknar siffror på är var pengarna hamnar. Dyr utrustning kan ju till exempel vara inköpt i Stockholm. Den branschen har haft en stor utveckling.

Som turist i naturmiljöer möts man av många nya intryck, men får turister också en uppfattning om hur det är att leva och arbeta i en annan del av landet?

– Som turist lever du nog lite grann i din bubbla. Men samtidigt ska man inte underskatta detta. Har man inte alls varit i sådana områden som turist är risken att man har ännu större oförståelse. Det är klart att det har en betydelse, men den effekten är nog inte superstark.

– Däremot finns det i andra länder en utveckling av människor som flyttar till turistområden när de blir pensionärer. Det har vi kanske inte sett så mycket av i Sverige. Men det är inte ovanligt att människor som kommer hit, kanske från andra länder, ser möjligheterna att livnära sig här. Kanske driva restaurang eller guideföretag. Då ser de kanske ett värde som de som har bott där kanske inte ser på samma sätt.

Vilken effekt har vandringstrenden på den under pandemin krisande turistnäringen?

– Vi såg ju att många människor gav sig ut i naturen när coronapandemin kom. Det är ju spekulationer, men jag kan ju tänka mig att corona gör att fler upptäcker naturen och Sverige. Det kan hänga kvar ett tag framöver. Vi har haft en generation där föräldrarna tar med barnen på utlandsresor, men kanske har missat att uppleva sitt eget land. När barnen nu växer upp har de varit i de andra länderna, men inte på svenska västkusten eller i fjällen. Den gruppen kommer vilja upptäcka Sverige. Det hänger lite ihop med ”slow tourism”. Hela samhället lugnar ned sig, mycket på grund av coronapandemin.

– I våra undersökningar är det alltid fyra faktorer som kommer i topp för vad som utmärker ett populärt turistmål: fysisk aktivitet, avkoppling från vardagsliv, socialt umgänge och naturupplevelsen. Dessa faktorer har varit stabila. Men jag tror nog att överturism, som det var diskussion om innan coronapandemin, slår lite grann tillbaka på sig själv. Människor upptäcker att det är för många andra turister på platsen dit man vill åka för att koppla av.

Slår det också tillbaka på naturturismen?

– Ja, på de mest populära platserna. Risken är uppenbar om man inte jobbar med att ta hand om turisterna och minskar slitaget. Sådana hotspots måste man jobba aktivt med, tillrättalägga och styra. Men där kan det också komma affärsmöjligheter, för att ordna boende och mat.

Hur kommer trenden att se ut framöver?

– Sverige är ju ett stort land, så det finns utrymme att växa bra mycket mer. Men på vissa populära platser kan man nog nå en viss gräns. På det stora hela finns det ett utrymme att växa, men det vore bra om det sprider ut sig geografiskt och säsongsmässigt. Det är ju en fördel för de som driver företag att säsongerna för turister förlängs. (SNB)

Agnes Karnatz

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.