Hoppa till huvudinnehållet

Glenn Olsson: "Katastrof utan publik"

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Glenn Olsson tillsammans med vinnaren, Elfyn Evans.
Glenn Olsson tillsammans med vinnaren, Elfyn Evans. Foto: Håkan Strandman

Svenska rallyt planerar flytten 2022 och jobbar samtidigt med att snösäkra vinterns VM-tävling. Men att köra utan publik, som rallycrossen i Höljes, är uteslutet.

– Ekonomiskt blir det katastrof för oss, säger Glenn Olsson.

Årets varma vinter med flera inställda sträckor som följd innebar en miljonsmäll. Internationella bilsportförbundet Fia och promotorn krävde förändring för att Sverige ska få behålla VM-statusen. Flera områden undersöks, men det hinns inte med till kommande upplaga i februari. Nu gäller det att hitta sträckor längre norrut och högre belägna.

– För oss handlar det om att hitta områden som hade snö i vinter.

Har ni hittat såna områden?

– Ja, det tycker vi. Men vi är beroende av att ha kvar vissa bitar av sträckor. Vi kommer ju inte så himla långt från Torsby ändå. Torsby är fortfarande bas.

Säsongen som gick ställde allt på ända.

– Det var en ny nivå som vi inte upplevt innan. Allt styrdes av de västliga vindarna som pyste in varm luft. Bakom ett berg där vindarna inte riktigt nådde fram fanns det snö.

Kan ni använda remoteservice för att nå längre bort?

– Ja, vi kommer titta på sån lösning på fredagen.

Fredagen brukar förläggas mestadels i Norge.

– Vi gör om hela banan. Det blir annorlunda upplägg i vinter.

Banan är redan utformad.

– Det hade vi klart med före sommaren egentligen. Nu har vi jobbat vidare med det och testat det internt.

Glenn Olsson vill inte avslöja i förväg var sträckorna ska gå, mer än att det är nordligare och att både Norge och Dalarna finns med.

Men först måste banan godkännas av Fia och promotorn.

– Den går formellt ut på remissrunda den 1 september. Den 11 oktober går vi ut men rallyguide 1 och då blir banan officiell.

Efter vinterns bakslag blir det tufft att finansiera tävlingen.

Skulle det gå att göra ett rally utan publik?

– Jag ser inga förutsättningar med våran ekonomi. Vi tappade ju nästan halva vår publikintäkt i vintras på grund av varmt väder.

Coronan har stoppat alla VM-tävlingar sedan Mexiko i mars när VM nu startar om i Estland.

Osäkerheten är stor även för nästa säsong.

– Utgångsläget vi har nu, med en värld som står och skakar, är det extremt tufft för oss att finansiera och hitta nya pengar.

Svenska rallyt betalar stora och stigande summor för VM-avtalet, som det återstår två år på.

Blir det hårdare förhandling med promotorn nu?

– Ja, ska vi kunna genomföra ett rally utan att vi har full utdelning på publiksidan måste vi börja diskutera vad vi ska betala. Det är ingen självklarhet att vi ska gå in och arrangera och veta att vi kommer göra en förlust.

Så här såg det ut i senaste Svenska rallyt. Nu blir det vintersäkrare sträckor.
Så här såg det ut i senaste Svenska rallyt. Nu blir det vintersäkrare sträckor. Foto: Micke Fransson/TT

Svenska rallyt har fått stöd för att klara sitt underskott på fyra miljoner. Kommunerna Sunne, Torsby och Karlstad samt Hagfors näringslivsbolag går in med vardera 200 000 kronor, Region Värmland 1,2 miljoner och Svenska bilsportförbundet två miljoner.

"En ägarfråga"

Sunnes del är dock osäker. Som NWT tidigare skrivit anser kommunpolitikern Björn Gillberg att det strider mot kommunallagen eftersom bidraget betalas till Uvån näringslivscenter AB och inte direkt till Svenska rallyt och har överklagat.

– Jag har egentligen inga kommentarer alls. Det är en ägarfråga och utanför mitt bord, säger Glenn Olsson, som inte hört något mer i ärendet.

När det gäller flytten 2022 är fyra områden aktuella: Norrbotten (Luleå och grannkommunerna Piteå, Boden och Kalix), Västerbotten (Umeå), Jämtland-Härjedalen (Östersund) och Dalarna i samverkan med Värmland (kanske även Norge).

– Nu håller vi på att kontraktera boende på de tre nya orterna för att ha den volym vi behöver för att placera ut cirkusen

Är alla med i matchen?

– Ja, utredningen är inte klar. Målsättningen är att den ska vara klar före jul och sen ska vi ha beslutsprocess januari och februari. Mycket hänger på vad som händer i vinter. Dialogen med Fia och promotorn kommer vara mest intensiv när de är här och besöker oss i februari.

"Det här får inte hända igen", sa Fia-presidenten Jean Todt om vinterns blöta rally.
"Det här får inte hända igen", sa Fia-presidenten Jean Todt om vinterns blöta rally. Foto: Micke Fransson/TT

Beslut tas tidigast den 22 februari.

– Det är en process där många ska tycka. Inte bara snödjup avgör utan mycket annat också, som ekonomi, infrastruktur, att vi kan bygga en stabil organisation. Allt vi bygger vår verksamhet på måste fungera minst lika bra i de andra orterna. Vi måste ha intresserade kommuner och regioner för att kunna göra det här i framtiden.

Men ni fortsätter driva tävlingen?

– Ja, så är planen. Oavsett var rallyt 2022 ska gå är det Svenska rallyt som ska genomföra och driva.

Flyttar kontoret från Karlstad?

– Det finns ingen sån planering alls än. Nu gör vi utredningen och ser vart den pekar.

Artikeltaggar

Glenn OlssonRallySvenska rallyt

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.