Från flera platser i Sverige rapporteras om att tjuvåkning på bussar är ett växande problem i coronatider. Men i Värmland upplever man inte samma problematik.
– Det verkar vara en god betalningsvilja i länet, säger Markus Bergman, trafikchef hos Värmlandstrafik.
Skånetrafiken belyste problematiken redan i slutet av juni och under tisdagen kom färska siffror från länstrafiken i Örebro som påtalade att tjuvåkningen på bussarna ökat markant sedan coronautbrottet. Något som medfört stängda framdörrar, förbjudit kontakt med chauffören och framför allt minskat antalet biljettkontroller.
– Jag tycker det är tråkigt att det är så pass många som utnyttjar den situationen vi befinner oss i för egen vinnings skull. Visst, det kan vara lite besvärligare att betala än vad resenärerna är vana vid, men så svårt är det ändå inte, säger Örebros kollektivtrafikchef Fredrik Eliasson i ett pressmeddelande.
I Värmland verkar man inte ha samma problem.
– Det förekommer säkert. Men vi upplever en god betalningsvilja i länet och att en stor del går fram till kortläsaren som finns bakom föraren och betalar nu när framdörren är stängd, säger Markus Bergman.
Inom tätortstrafiken hos Karlstadsbuss ser man samma mönster.
– Vi har haft fortsatta biljettkontroller och det är inte alls de nivåerna här som i Örebro. Det kan hända att gymnasieelever går ombord utan att blippa sitt kort, men de har ju å andra sidan ett giltigt gymnasiekort ändå. Det är inga intäktsbortfall och så hoppas vi att det ska fortsätta vara, säger Mathias Lindgren, trafikchef för tätortstrafiken.
Karlstadsbuss och Värmlandstrafik fortsätter att köra med full kapacitet på sina rutter även under hösten. Men med fortsatt stängda framdörrar och avskärmad chaufför.
– Det förekommer en diskussion i branschen men det finns ingen annan lösning i dagsläget. Vi får se hur länge det håller i sig och vad som händer på sikt, säger Markus Bergman.