Stora och långa vindkrafttransporter passerar genom Värmland till i slutet av oktober och de kommer att ta en del omfarter som har fått NWT-läsare att höra av sig med frågor. Varför åker man inte genom Norge? Varför åker man på grusvägar?
Intresset för specialtransporter med rotorblad har intresserat läsekretsen som hört av sig med olika frågor.
Transporterna startar från hamnen i Uddevalla och ska slutligen nå slutdestinationen på Kjølberget i Norge. Berget ligger inte så långt från Bastuknappen i Torsby kommun.
– Varför åker man inte genom Norge? Eller över Rörbäcksnäs? Det är väl närmare, säger en läsare som hört av sig.
– Det finns interna kartor och det finns beskriven text över vilka färdvägar de här rutterna får ta. Det finns skäl till att man inte alltid väljer den mest naturliga och uppenbara vägen. Det är flera aspekter som gör det här: höjd, dimensionsproblem, bärighet och viktproblem som gör att man får ta andra vägar, säger Thomas Holmstrand, ansvarig för transportdispenser på Trafikverket och tillägger:
– Som i Torsbyfallet var det att kommunen inte accepterade några transporter på sitt vägnät och då fick vi hitta ett alternativ på statlig väg, säger Thomas Holmstrand.
Som berättar att det undersöks noga av transportföretaget var man kan komma fram rent fysiskt. Trafikverket gör en prövning och det är många parter som ska få tycka till.
– I kommunen kan ha mätt att det inte är lämpligt att köra och då får vi så klart lyssna på det. Vi brukar inte köra över en kommun om inte det är speciella skäl.
Kan man inte åka över Norge?
– De frågorna har vi också ställt oss i tidigt skede. Vi har ett samarbete med Statens vegvesen. Det norska vägnätet är inte riktigt möjlig att köra de här dimensionerna och då har man valt närmast lämpliga, möjliga hamn och det är Uddevalla, säger Thomas Holmstrand.
Här passerar jättetransporten genom VärmlandTV: Publikrusning till vindkrafttransporten genom Värmland